Performancing Metrics

پخش منابع خارج شده از بازار ارز در بازارهای موازی | اتاق خبر
کد خبر: 406918
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 16:15
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است کاهش سود سپرده‌های بانکی سبب شد قسمتی از منابع از بازار پول به بازار ارز برود. او معتقد است اگر منابعی از سمت بازار ارز خارج شود به تناسبِ ریسک پذیری سرمایه‌گذاران، بین بازارهای موازی پخش می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبدالحسین رضوی امیری درباره تاثیر بازار ارز به بازارهای موازی از جمله بازار سرمایه، اظهارکرد: طبیعی است که سرمایه‌های خارج شده از بازار ارز به بازاری سوق می‌یابد که بازده مناسب‌تری داشته باشد و با توجه به این‌که بسته سیاستی جدید بانک مرکزی بازارهای جدیدی از جمله بازارسکه، طلا وسپرده بانکی را نیز هدف جذب سرمایه قرار داده است این نقدینگی به چند قسمت شده و به سوی بازارهای مختلف سوق می‌یابد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که ریسک گریز هستند به سوی بانک‌ها وسپرده‌ ارزی و ریالی می‌روند ومبالغ بسیارزیادی دوباره به سوی بانک‌ها گسیل می‌شود. اگر بانک‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و به بازسازی وضعیت خویش بپردازند این اتفاق بسیارخوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم. این‌که نظرات دیگری در این خصوص مطرح شده است قابل احترام است، ولی آنچه به نظر من قابل قبول نیست کاهش دستوری سود بانک‌ها بود که باعث خروج نقدینگی عظیم از سوی بانک‌ها به سوی عمدتا بازار ارز و افزایش قیمت سایرکالاهای سرمایه‌ای و مسکن شد.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز ادامه داد: با ورود سفته ‌بازان به میدان ارز، کنترل ارزی خارج شد که اگر تصمیم اخیر دولت تداوم داشته باشد از شدت این روند کاهش یافته و نرخ معقول‌تری برای دلار به دست خواهد آمد که حدود ۴۰۰۰ تومان است.

رضوی امیری افزود: قسمت دوم این نقدینگی به سمت بازار مسکن رفته و شاهد رشد معقول مسکن بودیم. اگر چه در قیمت آپارتمان‌های بزرگ و شمال شهر هنوزحباب بسیار زیادی وجود دارد و قطعا طرح بازسازی بافت‌های فرسوده، مسکن ارزان‌قیمت را توسعه و از رکود خارج خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همانگونه که مشخص است سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه طیف ریسک‌پذیرتری هستند. طیف کم ریسک آنها به صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند که عمدتا بانکی هستند و اکثر منابعی که از بازار جمع می‌کنند در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و یا اوراق مشارکت می‌خرند و درصد کمی را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اختصاص می‌دهند تا بتوانند سودی معادل یا کمی بالاتراز ۲۰ درصد به صاحبان واحدهای صندوق خریداری شده پرداخت کنند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: ولی جذب این نقدینگی در بورس کار سختی است و به نظر من با این شرایط صنایع منابع قابل قبولی جذب نخواهند کرد، چرا که صنایع بورسی و خود بورس نیاز به اصلاحات اساسی دارند تا بتوانند اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری در سهام برآورده کنند.

رضوی امیری با اشاره به اینکه شفافیت و عملکرد مثبت صنایع و وابستگی به واردات و صادرات و فضای سیاسی و اقتصادی حاکم همه و همه بر بورس اثر مثبت دارد اظهارکرد: مثلا شرکت‌های واردات محور از کاهش نرخ ارز سود خواهند برد و بر عکس شرکت‌های صادرات محور از افزایش نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند تحلیلگران حرفه‌ای است تا برای سرمایه‌گذاران به نحوی خرید و فروش و بازارگردانی ومشاوره دهند و به موقع سهم را بخرند و بفروشند وصنعتی به صنعت دیگر برود تا بتوانند با تمام اتفاقات احتمالی مواجه شوند و در پایان سود مناسبی چه از منظر بازده نقدی و چه از منظر بازده قیمتی کسب کنند تا درپروسه زمانی مشخص اعتماد به بورس باز گردد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبیعی است به کارگیری مدیران توانمند و تصمیم‌ساز وتصمیم‌گیر درصنایع ضروری و از واجبات است وسیاست‌های کلی و بودجه‌ای سیاسی و اقتصادی دولت ومجلس شورای اسلامی می‌بایست همسو و پایدار در جهت رشد اقتصادی مناسب باشد و از افزایش قیمت‌ها پرهیز شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید