Performancing Metrics

نبض بازار سرمایه در دست بانک‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 407837
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1396 - 20:53
نگاهی به معاملات تالار بورس
نماد بانک صادرات امروز یکی ار تاثیر گذار ترین نمادها در شاخص بورس بود؛ این سهم در دومین روز بازگشایی اش نیز با صف خرید مواجه شد. جدا از این موضوع مدتی است نرخ سود بدون ریسک در بازار پول در معاملات بازار سهام تاثیر گذار بوده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هفته گذشته فعالان بازار سرمایه شاهد بازگشایی دو نماد بانکی که بیش از یک سال از توقف آن‌ها گذشته بود، بودند. این موضوع باعث شده توجه کل بازار بر این دو سهم مخصوصا سهام بانک صادرات معطوف شود و نوسان گیران بازار سهام با نگاه دقیق تری سهام این شرکت را تحت نظر قرار دهند و صف‌های طولانی برای خرید این سهم ایجاد شود.

چهارشنبه گذشته نماد بانک صادرات بعد از بیش از یک سال و نیم بازگشایی شد از آن آنجایی که صورت‌های مالی این بانک (و بسیاری از بانک‌های دیگر در ایران) زیانده هستند قیمت هر سهم این بانک تا نصف کاهش یافت و از آن جایی که قیمت به نصف قیمت اسمی رسید صف نوسان گیران بازار سهام طولانی شد و به میلیون ها نفر رسید. امروز نیز سهم بانک صادرات با صف خرید همراه بود. این سهم هم‌اینک نیز پایین‌تر از قیمت اسمی و به قیمت ۵۳ تومان و ۵ ریال رسیده است.

همچنین در هفته‌های گذشته به علت افزایش سود سپرده های بانکی نرخ سودهی بدون ریسک در اقتصاد ایران کاهش یافت  و بسیاری سرمایه‌گذاری در بانک ها را امن تر از بازار سرمایه دیدند و سرمایه خود را به بازار پول منتقل کردند حتی بسیاری که حساب بانکی با سود کمتر از ۱۵ درصد داشتند سرمایه خود را به حساب‌هایی با سود ۲۰ درصد بردند. این موضوعات توانست به نوبه خود ارزش معاملات در بورس را تا حدی دست خوش تغییر کند.

امروز اگر به شرکت بورس سری میزدیم می‌دیدیم که اشخاصی که به تالار حافظ مراجعه می‌کنند با این سوال نگهبانی و حراست شرکت بورس اوراق بهادار تهران مواجه شدند که چرا به تالار بورس آمده‌اند. همچنین از آنها خواسته می‌شد که کارت شناسایی ارایه دهند و نگهبانی کد ملی و نام و نام خانوادگی مراجعان را ثبت می کرد.

همچنین مدتی است که روابط عمومی شرکت بورس اعلام کرده اگر رسانه و خبرنگاری بخواهد با حاضران در تالار بورس مصاحبه‌ای انجام دهد باید از روابط عمومی اجازه بگیرد و در صورتی که روابط عمومی اجازه ندهد خبرنگار نمی‌تواند با حاضران در تالار بورس گفت‌وگویی کند.

در ماه‌های گذشته سهامداران زیان دیده شرکت کنتورسازی در اعتراض به عملکرد مسئولان بورس و آنچه که فساد در سازمان و شرکت بورس و نظام حسابرسی شرکت‌ها عنوان می‌کردند، بارها در تالار حافظ تجمع کرده و از رئیس شورای عالی و رئیس سازمان بورس خواستند که به مشکلاتشان رسیدگی کنند. این تجمع کنندگان می‌گفتند که به استناد گزارش هایی که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، آن ها را تایید کرده اقدام به خرید سهام کردند ولی بعدها فهمیدند که سرشان کلاه رفته است. بعد از بارها تجمع و اعتراض بالاخره مسئولان مجبور شدند برای سهامداران فکری کنند و قرار بر این شد که سهامداران حقیقی بتوانند تعداد محدودی از سهام کنتور سازی خود را با قیمتی مشخص به فروش برسانند. این جنس تجمع‌ها می‌تواند یکی از عواملی باشد که شرکت بورس مانع حضور رسانه‌ها در تالار حافظ باشد.

از این موضوعات که بگذریم امروز شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۱ واحد رشد کرد و به رقم ۹۵ هزار و ۵۷۷ رسید، اما شاخص کل هم‌وزن با ۴۶ واحد کاهش، عدد ۱۷ هزار و ۶۸ را تجربه کرد. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۴ و ۱۷۱ واحد رشد کردند. آیفکس نیز با افت یک واحد مواجه شد و به رقم ۱۰۷۹.۶ رسید.

بانک ملت، بانک صادرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و گسترش نفت و گاز ایران چهار نمادی بودند که به ترتیب تاثیر ۴۰، ۳۶، ۲۹ و ۲۹ واحدی روی شاخص‌ها داشتند و سعی کردند نماد بازار را به سمت بالا هدایت کنند، اما در طرف مقابل پتروشیمی جم، توسعه معادن و فلزات و ایران خودرو، هر یک به ترتیب ۲۶، ۲۳ و ۱۹ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص داشتند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات امروز شاهد کاهش قیمت اکثر سهم‌ها بودیم و عمده شرکت‌های این گروه روی دماسنج بازار سرمایه تاثیر کاهنده داشتند. در این گروه ۱۴۴ میلیون سهم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دست به دست شدند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز قیمت سهم‌ها عموما رو به کاهش بود. در گروه فلزات اساسی نیز قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها روندی کاهشی داشت و معدود نمادهایی رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند.

در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قیمت سهام شرکت‌ها غیر از پالایشگاه نفت تهران، نفت ایرانول و نفت پارس با کاهش مواجه شد.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۹۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون سهم به اوراق مالی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید