Performancing Metrics

یک سال مصیبت و توجه برای «زغال سنگ» | اتاق خبر
کد خبر: 407883
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1396 - 21:52
/اقتصاد ایران در سال ۹۶/
چهار حادثه دلخراش، بیش از ۴۰ قربانی، ایجاد حساسیت مثبت و اجرای چند طرح‌ کلیدی، خلاصه‌ای گویا از سال ۱۳۹۶ برای زغال سنگ ایران بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهار سال ۱۳۹۶ برای زغال سنگ مصیبت‌بار شروع شد، چرا که در اردیبهشت‌ماه این سال معدن زغال سنگ زمستان یورت آزاد شهر استان گلستان به خاطر برخی کمبودها و بی‌توجهی‌ها به مسائل امنیتی دچار یک انفجار مهیب شد که طی آن ۴۴ نفر از معدن‌کاران جان خود را از دست دادند.

این حادثه چهار وزیر و شخص رییس جمهور را با خود به محل معدن کشاند و چشم مردم ایران تا یک ماه پیگیر مفقودین و جاباختگان این حادثه بود که همین امر موجب شد تا حادثه یورت نقطه عطفی شود تا  توجه‌ها در سطح قوای حاکمیتی به شکل جدی به موضوع ایمنی معادن به خصوص معادن زغال سنگ جلب شود.

اولین واکنش رسمی حادثه معدن زغال سنگ دستور فوری محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت – برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حادثه و رسیدگی به وضعیت معدنکاران و خانواده قربانیان. این دستور پس از سه ماه و روی کار آمدن محمد شریعتمداری در مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا تایید و ابلاغ شد که البته گزارش کمیته حقیقت‌یاب هرگز به شکل رسمی در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

در حین کار کمیته حقیقت‌یاب و دستورات رییس جمهور و مجلس به دستگاه‌های ذیربط مانند بیمه مربوطه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره برای پیگیری امور معادن زغال سنگ خبر چند حادثه دیگر در استان مازندران از معادن زغال سنگ به گوش رسید که همین امر موجب تشدید برخی اقدامات نظارتی شد.

از جمله طرح‌هایی که جهت جلوگیری از بروز حوادث مشابه در معادن زغال سنگ و البته امدادرسانی به موقع و سریع به معادنی که دچار حادثه می‌شوند طرح ایجاد چهار مرکز ایمنی معادن زغال سنگ در چهار نقطه زغال خیز ایران بود که شامل کرمان، طبس، البرز شرقی و البرز مرکزی می‌شود.

در این طرح که به تصویب و تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز رسید، قرار است تجهیزات ایمنی، ماشین‌آلات و دیگر امکانات مورد نیاز برای ارائه به معادن تعیین شده اطراف جمع‌آوری شود.

محمد مجتهد زاده – دبیر انجمن زغال سنگ ایران – درباره وضعیت زغال در سال ۱۳۹۶، گفت: در این سال ایجاد حساسیت‌های صحیحی در حوزه زغال سنگ در سطح دولت و مجلس صورت گرفت که می‌تواند ایمنی این معادن را به شکل مناسبی ارتقاء دهند، البته این جلب توجه و ایجاد حساسیت حاصل اتفاقات و حوادث دلخراشی بود که در ابتدای امسال رخ داد.

وی در خصوص تغییراتی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت می‌توان گفت ارتقاء، نظارت و توجه به نحوه رسیدگی ایمنی معادن زغال سنگ اتفاق چشم‌گیر و محسوس سال جاری بود.

طرح جامعی که مسئول مشخص ندارد

دبیر انجمن زغال سنگ ایران درباره طرح ایجاد چهار منطقه ایمنی زغال سنگ در چهار نقطه زغال‌خیز ایران، اظهار کرد: این طرح، طرح خوبی بود که به تصویب وزیر هم رسید و ما نامه‌نگاری‌های مربوط و پیشنهادات لازم ارائه کردیم که امیدواریم در سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا برسد.

مجتهدزاده در خصوص نقاط ابهام این طرح گفت: با وجود این‌که این طرح آماده اجرا است اما نقطه ابهام اساسی آن مشخص نبودن مسئول اجرا و تصدی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید