Performancing Metrics

سال تمام شد؛ نرخ خریدتضمینی اعلام نشد | اتاق خبر
کد خبر: 407884
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1396 - 09:06
درحالی که چیزی به پایان سال ۹۶ نمانده، دولت با تخطی از قانون، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بخصوص محصول استراتژیکی مثل گندم را هنوز اعلام نکرده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، در حالی تنها دو روز به پایان سال ۹۶ مانده؛ دولت همچنان از اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی خودداری می کند و کشاورزان را در بلاتکلیفی و سرگردانی قرار داده است.   این در حالی است که براساس قانون نرخ خرید تضمینی باید حدود شش ماه قبل اعلام می شد.

اخیرا عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه اعلام کرد:  وزیر جهادکشاورزی، طی مکاتبه‌ای با معاون رئیس جمهوری و دفتر ریاست جمهوری خواهان اجرای هرچه سریع‌تر این قانون و مشخص شدن تکلیف کشاورزان شده است.

بخشنده همچنین تاکید کرد: کشاورزان به هیچ وجه نگران خرید تضمینی محصولات‌شان نباشند، چرا که دستورالعمل خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی سال جاری برای همه استان‌ها ابلاغ شده و بر اساس تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر آمادگی هرچه سریع‌تر استان‌ها برای اجرای این قانون، خرید تضمینی محصولات کشاورزی به صورت علی‌الحساب و با نرخ مصوب سال گذشته از کشاورزان از هفته جاری آغاز می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: از آنجایی که برداشت کلزا در خوزستان از هفته آینده و برداشت گندم و کلزا در استان سیستان و بلوچستان از هفته جاری آغاز می‌شود، خرید تضمینی محصولات کشاورزی به سرعت اجرایی می‌شود و اجازه نمی‌دهیم حاصل دسترنج و تولید کشاورزان روی دست‌شان باقی بماند، بنابراین آنها نگران وضعیت کنونی نباشند.

با این حال کشاورزان از وضعیت موجود رضایت ندارند و معتقدند این اقدام دولت سال آینده سبب کاهش سطح زیرکشت و تولید محصولات اساسی خواهد شد.

در همین زمینه مسعود اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران ضمن ابزار تاسف از اقدام دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهارداشت: دولت با این اقدام، قصد دارد دو سناریو را پیش ببرد؛ اولین مساله عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است که حق قانونی کشاورزان ماست و وزارت جهاد کشاورزی نیز قیمت پیشنهادی خود را در این زمینه به شورای اقتصاد ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: احتمالا دولت به دنبال این است که وقتی کشاورزان محصولشان را برداشت کردند، قیمت را اعلام کند که آنها را در عمل انجام شده قرار دهد.

اسدی تصریح کرد: مساله دومی که برخی کارشناسان عنوان می کنند این است که اقدامات مذکور در جهت بی رغبت کردن کشاورزان و کاهش سطح زیرکشت گندم انجام می شود.

وی با بیان اینکه این اقدام دولت در وضعیت کشت سال آینده ۱۰۰ درصد موثر است، گفت: مساله ناراحت کننده اینجاست که چرا دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکرد؟ چون کشاورزان در مجلس و دولت حامیان و لابی گران قوی ندارند، باید چنین کارهایی در حق آنان شود؟

اسدی تصریح کرد: بنده برای نمایندگان مجلس نیز ابراز تاسف می کنم که با رای همین مردم به مجلس راه یافتند اما در احقاق حقوق کشاورزان کوتاهی می کنند؛ این ها مسائلی است کشاورزان هرگز فراموش نخواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید