Performancing Metrics

چگونه شرکت‌های مجاز در واردات ۴۰۰۰ آیفون تخلف کردند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 409540
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1397 - 12:59
سخنگوی طرح رجیستری با تایید اینکه اغلب گوشی‌هایی که خلاف اظهاری داشته‌اند آیفون بوده‌اند،گفت: برای اینگونه تخلفات پرونده‌های مربوطه تشکیل شده و موضوع پیگیری خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که با وجود ثبت کدهای گمرکی در سامانه ثبت سفارش چگونه این امکان وجود دارد که وارد کنندگان ۴۰۰۰ گوشی را که متعلق به یک مدل خاص بوده وارد کرده و سفارش آنها را با نام مدل دیگری انجام دهند، اظهار کرد: در سامانه گمرک و در تمام دنیا تلفن همراه تنها یک شناسه دارد و آن شناسه IMEI است.

وی ادامه داد: حال برخی شرکت‌کنندگان که اعتبار و سابقه خوبی دارند گاه از امکانی برخوردار می‌شوند که تولید کننده پیش از تامین هزینه کدهای IMEI را در اختیار آنها قرار دهد.

سخنگوی طرح رجیستری افزود: اما این‌که چنین امکانی وجود داشته باشد به بحث اعتبار و توان مالی شرکت‌ها باز می‌گردد و این‌که در گذشته در فعالیت با شرکت‌های تولیدکننده چگونه برخورد کرده‌اند، به هر صورت در بسیاری موارد هم پیش از واردات گوشی‌های مربوطه کد IMEI آنها اعلام نمی‌شود و این موضوع مشکلی در روند کار ایجاد نمی‌کند.

مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است وارد کنندگانی که مجاز شناخته شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند مرتکب چنین تخلفاتی شوند، توضیح داد: زمانی که اطلاعات گوشی‌ها در سامانه گمرک به ثبت می‌رسد و وارداتی که انجام می‌شود خلاف مدلی است که در سامانه گمرک به ثبت رسیده گمرک این موضوع را به ما اعلام می‌کند و ما استعلام IMEI را غیرقابل قبول اعلام می‌کنیم، چرا که ممکن است به عنوان مثال این کدها برای آیفون ۵ ثبت شده باشند اما در نهایت محصولی که وارد کشور می‌شود آیفون ۸ یا ۱۰ باشد. ما این موضوع را به مصرف کننده نهایی اعلام می‌کنیم و برهمین اساس نباید خرید این گوشی‌ها صورت گیرد.

اما سخنگوی طرح رجیستری در پاسخ به این سوال که اکنون چند شرکت نسبت به واردات این گوشی‌ها اقدام کرده‌اند؟ اظهار کرد: این‌که چند شرکت و چه تعداد فرد این گوشی‌ها را وارد کرده‌اند موضوعی است که نیاز به بررسی دارد. البته این‌که این گوشی‌ها چگونه وارد شده‌اند کاملا مشخص است، اما این مساله در دست پیگیری بیشتر قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است اجرا کنندگان یک طرح ندانند در نهایت ۴۰۰۰ گوشی مشکل‌دار از چه مجرایی و توسط چه شرکتی وارد کشور شده است؟ توضیح داد: در بررسی‌ها مشخص است که این گوشی‌ها از چه طریقی وارد کشور شده و چه کسانی نسبت به واردات آنها اقدام کرده‌اند، اما به هرحال لازم است در این زمینه بررسی‌های بیشتری صورت گیرد چرا که ممکن است چهار شرکت این گوشی‌ها را وارد کرده باشند، اما هیات مدیره آنها مشترک بوده باشند به هرحال این موضوعات نیازمند بررسی بیشتری دارند.

در هفته گذشته خلاف اظهاری ۴۰۰۰ دستگاه تلفن همراه در سامانه گمرک شناسایی شد که درخواست ثبت این گوشی‌ها در سامانه همتا بلافاصله لغو شده و اعلام شد این گوشی‌ها حداکثر تا ۳۰ روز آینده قطع خواهند شد و تحت هیچ عنوانی امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را نخواهند داشت.

مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این در قالب نشستی خبری به گوشی‌های مختلفی که وارد کشور شده‌اند اما اصالت آنها تایید نشده اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای طرح ریجستری، ۱۰۸ هزار و ۵۸۸ آیفون مسدود شده‌است.

وی همچنین یادآور شد: ۱۰ هزار و ۴۵۰ دستگاه گوشی موتورولا، ۲۳۵ گوشی گوگل، ۹۲۳ گوشی بلک بری، ۲۰ هزار و ۷۵۴ دستگاه گوشی ال‌جی، ۷۹ گوشی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ، ۴۳ هزار و ۹۴۴ گوشی نوکیا و ۲۵ هزار و ۷۴۵ گوشی هووای بلاک شده‌اند و دیگر ارائه امکان خدمات به آنها وجود ندارد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه مجموع تعداد این گوشی‌ها به بیش از ۲۱۰ هزار و ۷۶۷ مورد می‌رسد، گفت: این گوشی‌ها اکنون در لیست سیاه قرار گرفته و امکان برقراری تماس و دریافت سرویس از آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید