Performancing Metrics

آمادگی بخش تعاون برای همکاری در حوزه‌های زیست محیطی | اتاق خبر
کد خبر: 409624
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397 - 21:16
درنشست کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران که با حضور معاون رییس جمهور برگزار شد، آمادگی بخش تعاون در راستای تعامل و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل مورد تاکید قرار گرفت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در این نشست بهمن عبدالهی، ظرفیتها و توانمندی‌های بخش تعاون را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به نتایج پایش محیط کسب و کار در سال گذشته، اظهار کرد: نتایج این پایش نشان داد که  سه حوزه مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تسویه آب، بدترین شرایط را به لحاظ محیط کسب و کار دارند.

وی آمادگی بخش تعاون برای همکاری در حوزه‌های زیست محیطی را اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای بالای بخش تعاون در زمینه آموزش، بخش تعاون می‌تواند متولی اجرای بخشی از آموزش‌های مورد نظر سازمان محیط زیست باشد و ضمن آموزش تعاونی‌ها، اجرای فعالیت‌های آموزشی سازمان در راستای کاهش تصدیگری‌ها را عهده دار شود.

رییس اتاق تعاون ایران، در ادامه با بیان اینکه ۷۵ درصد حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور توسط تعاونی‌ها صورت می‌پذیرد، پیشنهاد کرد: اتاق تعاون ایران در راستای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری و جلوگیری از آلایندگی خودروها، از محل منابع و اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، مجری نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شود.

عبدالهی ابراز امیدواری کرد: در قالب تفاهم‌نامه مشترک با سازمان محیط زیست انجام فعالیت‌های پیشنهادی و مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی شود.

محمد مهدی تیموری ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تاکسیرانی نیز در این نشست نوسازی ناوگان حمل و نقل را یکی از دغدغه های دولت دانست و افزود: در حوزه تاکسیرانی چند سالی مجری ستاد سوخت کشور بودیم و یک میلیون دستگاه سبک و سنگین را نوسازی کرده‌ایم لذا با توجه به تجارب خوبی که در بخش تعاون داریم آماده هرگونه همکاری در زمینه نوسازی ناوگان هستیم.

وی گفت: اگر دولت به ما اعتماد و تصدی‌ها را به ما واگذار کند و جلوی اقدامات سازمان‌های موازی را بگیرد، دغدغه آلودگی هوا را با ظرفیت تعاونی‌ها کاهش خواهیم داد.

به گفته تیموری بیش از ۹۰ درصد خودروهای سنگین، آلاینده و بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند.

عیسی کلانتری ـ رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست بر لزوم ایجاد اشتغال از طریق تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت: در دولت دوازدهم استراتژی خود را در راستای توسعه پایدار قرار داده ایم و غیر از آن حرکت نخواهیم کرد.

وی توسعه پایدار را مبتنی بر چهار اصل توجیه پذیر بودن فعالیتهای اقتصادی، حفظ نظم اجتماعی، قربانی نشدن محیط زیست و رعایت حقوق نسل های آینده دانست و افزود:متاسفانه ۴۰ سال دیر به فکر افتادیم و با سیاستهای غلط مشکلات فراوانی را برای محیط زیست ایجاد کردیم و امروز به اهداف توسعه پایدار پناه برده‌ایم.

کلانتری افزود:  محیط زیست متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی و ۷.۵ میلیارد جمعیت جهان است و نباید تصور کنیم که هرطور خواستیم با محیط زیست رفتار کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زمین به شدت در حال تهدید است و رفاه بیش از حد مردم و نسل حاضر موجب شده تا کره زمین در معرض از بین رفتن قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری فقر و بیکاری را اولین دشمن محیط زیست دانست و گفت مشکل اصلی ما در محیط زیست به ویژه بعد از انقلاب،‌ مسایل سیاسی و بین المللی بوده و عدم آشنایی با محور توسعه پایدر است و بدون توجه به اینکه قیمت خودکفایی چقدر است تلاش کردیم تا به خودکفایی برسیم.

کلانتری گفت: امروز بیش از ۸۰ درصد جمعیت دنیا در سواحل هستند ولی ما از آبادان تا چابهار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معادل دو درصد کشورمان، جمعیت داریم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه حق نداریم با سرنوشت نسل آینده بازی کنیم تنها به این دلیل که اختیار و تکنولوژی داریم، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده تا ۹۵ درصد در همه محصولات خودکفا شود ولی اجرای این قانون نیازمند ۳۶ میلیون متر مکعب آب در سال است که هم مخرب اقتصاد و هم مخرب محیط زیست است.

رییس سازمان محیط زیست در پایان متذکر شد: هر کشور می‌تواند تا ۲۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده کند و دنیا اجازه داده که تا ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر را با پذیرش ریسک بالا مورد مصرف قرار بدهد ولی متاسفانه در ایران ۱۱۰ درصد از آبهای تجدیدپذیر استفاده می کنیم و این یعنی خودکشی در حالی که حداکثر سقف استفاده ما ۴۰ درصد است.

نشست کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با هدف همکاری گسترده بخش تعاون کشور با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌های علمی، آموزشی و برون سپاری‌های سازمانی با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای بخش تعاون کشور برگزار شد.

در این نشست مدیران عامل تعاونی‌های مرتبط با حوزه زیست محیطی از جمله حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و پرورش آبزیان و شیلات حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید