Performancing Metrics

ضرر ۴۰میلیارد دلاری در انتظار ایرباس و بوئینگ | اتاق خبر
کد خبر: 410321
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1397 - 14:02
خروج آمریکا از برجام
خروج آمریکا از برجام، قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری ایرباس و بوئینگ با ایران را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، شب گذشته که دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا – در سخنرانی خود، خروج این کشور از توافق هسته ای موسوم به برجام را اعلام کرد، بسیاری از رسانه ها از احتمال به تعلیق در آمدن قراردادهای تجاری اروپا و برخی کشورهای دیگر با ایران از جمله قراردادهایی که با غول های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ به امضا رسیده بود، خبر دادند.

ترامپ علاوه بر اعلام خروج از معاهده برجام، گفت که تحریم های اقتصادی با شدت بسیار بیشتری به ایران باز خواهند گشت که این تحریم ها صادرات نفت و خرید تجهیزات نفتی و  قراردادهای خرید هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را نشانه گرفته است.  

ترامپ که همواره توافق نامه هسته ای ایران را برای آمریکا مایه تاسف می‌دانست، حالا به سنگ اندازی های مداومش مهر تایید زد و به ادامه توافق هسته ای با ایران خاتمه داد.

شرکت اروپایی ایرباس و بوئینگ آمریکا در مجموع قراردادهایی را به ارزش ۴۰ میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان به امضا رسانده بودند و قرار بود هرکدام به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ فروند هواپیما را به ایران تحویل دهند.

استیون منوچین -‌ وزیر خزانه‌ داری ایالات متحده آمریکا – دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ اعلام کرد که پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران لغو خواهد شد و این شرکت ها نیز تنها چندماه فرصت دارند تا به این همکاری‌ها پایان دهند.

احتمال لغو قرارداد خرید هواپیماهای جدید و به روز از سوی بزرگترین غول های هواپیماسازی برای ناوگان هواپیمایی و حمل و نقل هوایی ایران می‌تواند خبر ناخوشایندی محسوب شود؛ چراکه در صورت تحویل این هواپیماهای جدید، ایرلاین های ایران می توانستند با افزایش خدمات و مسافران بین‌المللی خود، علاوه بر افزایش درآمد و امنیت پروازی خود، به هاب منطقه خاورمیانه تبدیل شده و با ایرلاین های کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات و قطر که هم اکنون گوی رقابت را از ایران ربوده‌اند، به رقابت بپردازد.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، خروج آمریکا از برجام موجب ضرر مالی ۴۰ میلیارد دلاری به این شرکت های هواپیماسازی خواهد شد.

گوردون جاندرو – معاون مدیرعامل بوئینگ - در بیانیه ای در واکنش به خبر خروج ترامپ از برجام گفت: ما در اقدامات بعدی، با دولت آمریکا در این خصوص مشورت خواهیم کرد چراکه باید از سیاست های کشور خود، ایالات متحده، پیروی کنیم.

ایرباس نیز در بیانیه ای اعلام کرده که تصمیم گیری ما درباره لغو قراردادمان با ایران، قطعا زمان می برد.

ایران ایر پس از برجام ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ ATR را سفارش داده بود که تاکنون سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR را تحویل گرفته است.

شرکتهای اروپایی به دلیل اینکه شماری از قطعات هواپیماهای تولیدی آنها در آمریکا تولید می‌شود، به مجوز صادرات واشنگتن برای تکمیل قراردادهایشان نیاز دارند. تا قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام، برخی از مجوزهای لازم برای تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران از سوی واشنگتن داده شده بود اما حالا با خروج این کشور از برجام معلوم نیست دقیقا چه بر سر سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما می آید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید