Performancing Metrics

اجرای طرح برندینگ سوخت با نازل‌های ناقص | اتاق خبر
کد خبر: 411072
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1397 - 09:21
گزارش‌های میدانی حاکی است که برخی جایگاه های سوخت نوسازی‌شده در قالب طرح برندینگ، برخلاف قانون با نازل های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شده اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و تصمیم گیری به منظور سهمیه بندی سوخت و تخصیص یارانه مضاعف به سوخت سهمیه ای، استفاده از کارت سوخت نیز الزامی شد. کارتی که بدون وجود آن سوخت‌گیری از جایگاه های سوخت امکان پذیر نبود؛ اما در دولت یازدهم، با یکسان سازی نرخ بنزین عملا استفاده از کارت توجیه منطقی خود را از دست داد و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی سال ۹۵ الزام استفاده از آن را لغو کرد. به گفته کارشناسان با وجود لغو الزام استفاده از کارت سوخت، اما به دلیل پابرجا بودن سامانه سوخت‌رسانی که روی دستگاه نازل جایگاه های سوخت وجود داشت، میزان قاچاق خرد تا حدی کمتر و قابل کنترل‌تر بود. ضمن اینکه همچنان آمار دقیقی از میزان مصرف توسط این سامانه در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان قرار می گرفت.

 مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال گذشته طی مصوبه ای استفاده از کارت سوخت در زمان سوخت‌گیری را مجددا الزامی اعلام کرد. به این ترتیب طبق طرح جدیدی که بر اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، استفاده از کارت سوخت برای استفاده از بنزین و گازوئیل الزامی شد و مصوبه جدید با قانون قبلی (که کارت سوخت تنها یک اولویت در دریافت سوخت در بخش حمل و نقل ، صنعت و کشاورزی بود) جایگزین شد.

 همزمان با اجرای طرح برندینگ، انتظار می رفت که در جایگاه هایی که توسط برندهای مجوزگرفته،  بازسازی شده یا می شوند نیز نازل های سوخت به ورودی کارت سوخت مجهز باشند که متاسفانه چنین نشده است.

چندی پیش یکی از جایگاه‌های سوخت تهران، واقع در ابتدای خیابان آزادی به سمت شرق که با هدف اجرای طرح برندینگ بازسازی شده بود، باحضور محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افتتاح شد. جایگاهی که استانداردهای حداکثری را دارا است و طرح کهاب(جمع آوری بخارات بنزین) نیز درآن در حال اجرا است. این جایگاه درحالی افتتاح شد که برای سوخت‌گیری از آن نیازی به کارت سوخت نیست و طبق مشاهدات میدانی، دستگاه های نازل آن مدخلی برای استفاده از کارت سوخت ندارند.

این نقص و تخلف قانونی محدود به این جایگاه نمی شود و طبق گفته استفاده کنندگان، جایگاه سوخت شهرک شهید باقری، جنب پارک آبشار و همچنین جایگاه جنب مترو استادیوم آزادی با نازل هایی بدون ورودی کارت سوخت، بازسازی و تجهیز شده اند.این جایگاه های تازه بازسازی شده، از نازل هایی استفاده می کنند که تنها پایانه فروش متصل را دارا است و از ورودی برای کارت سوخت خبری نیست.

کارت سوختی که به گفته ناصر سجادی، مجری طرح استفاده از کارت هوشمند در سال ۸۶، رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت. حال با اجرای طرحی نو به نظر می رسد جایگاه داران بدون توجه به قانون به تجهیز جایگاهها پرداخته اند و عملا کارت سوخت را از چرخه سوخت رسانی حذف کرده اند.

این در حالی است که با توجه به رشد قیمت دلار و در نتیجه بالارفتن نرخ بنزین در فوب خلیج فارس، پیش بینی می شود بازار قاچاق بنزین و گازوییل داغ‌تر شود و اعمال مکانیزم های کنترل مصرف، بویژه کارت سوخت، بیش از گذشته ضروری خواهد بود.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید