Performancing Metrics

بررسی توسعه همکاری‌های ایران و منطقه سیبری در سفر سفیر ایران به این منطقه | اتاق خبر
کد خبر: 411526
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1397 - 20:28
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، طی سفری چند روزه به ناحیه فدرال سیبری در جهت گسترش روابط این خطه با ایران گفت‌وگوهایی با مقامات ارشد سیاسی، دانشگاهی و تجاری این منطقه انجام داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سفر رسمی مهدی سنایی به ناحیه فدرال سیبری از اواخر هفته گذشته با عزیمت به خطه «کراسنویارسک» آغاز شد و در استان «تومسک» به پایان رسید. سنایی در  این سفر ضمن دیدار با مقامات سیاسی، اساتید دانشگاه و فعالان تجاری، از زیرساخت‌های این دو منطقه  نیز بازدید به عمل آورد.

در دیدار با الکساندر اووس، فرماندار کراسنویارسک و آناتولیویچ ژواچکین، استاندار تومسک موضوع مشترک برقراری ارتباط میان مردم دو کشور و آشنایی آنها با یکدیگر برای توسعه اقتصاد و تجارت مشترک و همچنین تاثیر اشتراکات دو کشور در گسترش و تعمیق روابط طی چهار سال گذشته به عنوان رکنی مهم مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

در گفت‌وگو با فرماندار کراسنویارسک، همکاری‌های ورزشی و فرهنگی نظیر ورزش های جهانی زمستانی دانشجویان در سال ۲۰۱۹، نمایشگاه گردشگری سالانه کراسنویارسک و جشنواره موسیقی ملل و حضور ایرانیان در آن از موضوعات مورد بحث بودند.

در این دیدار همچنین اووس از آمادگی ۱۰ شرکت بزرگ دولتی فعال در زمینه صنعت، معدن، فناوری و انرژی برای همکاری با ایران خبر داد.

در دیدار با شهردار کراسنویارسک نیز پیشنهادهایی برای گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و مدیریت شهری و همچنین تاسیس خانه تجاری ایران در کراسنویارسک مورد بحث قرار گرفت.

همکار شدن کراسنویارسک و همچنین تومسک با استان‌هایی از ایران نیز از موضوعات مورد استقبالی بود که به زودی پیگیری خواهند شد. استاندار تومسک ضمن عنوان ناچیز بودن شمار کالاهای ایرانی در این منطقه از تمایل به دیدار با هیات ها اقتصادی و تجار ایرانی برای حمایت از گسترش روابط منطقه سیبری با مردم ایران خبر داد.

توسعه همکاری های فرهنگی در زمینه جشنواره ها و نمایشگاه های اقتصادی با شرکت ایرانیان و همچنین گردشگری میان مردم ایران و سیبری از دیگر موضوعات مورد بحث در جریان این رایزنی‌ها بود، استاندار تومسک همچنین خواستار برگزاری هرچه زودتر نشست مشترک بخش‌های دولتی و خصوصی مناطق سیبری با بخش های اقتصادی سفارت و نیز نمایندگان شرکتها و تجار ایرانی در مسکو شد.

سنایی  همچنین ضمن دیدار با مقامات دانشگاه فدرال سیبری کراسنویارسک و دانشگاه‌های دولتی و پلی تکنیک تومسک با دانشجویان نیز به گفت‌وگو پرداخت و در جمع آنها سخنرانی کرد. مقامات این دانشگاه‌ها ضمن آمادگی برای همکاری با دانشگاه های ایران، از پیشنهاد عضویت در اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه استقبال کرده و آمادگی خود را برای اعطای بورسیه به دانشجویان ایرانی در دوره های کوتاه مدت و ثابت اعلام کردند .
 

سفیر کشورمان همچنین از کارخانه فلزات رنگی کراسنویارسک، تولید کننده طلا، نقره و شش نوع فلز رنگی مثل نیکل، پلاتین و پالادیوم بازدید کرد و در دیدار با مدیران این واحد صنعتی از آمادگی برای افزایش همکاری های شرکت های ایرانی با این واحدها خبر داد.

مهدی سنایی در این سفر با حضور در اتاق بازرگانی تومسک با تجار و نمایندگان شرکت‌های علاقمند به همکاری با کشورمان  نیز رایزنی کرد. تجار روس با تشریح وضعیت تجارت با ایران از سفیر خواستار حمایت جهت توسعه ارتباط با همتایان ایرانی شدند. سفیر کشورمان ضمن  اعلام آمادگی برای این حمایت از آنها، از این تجار دعوت کرد در جلسه مشترکی در مسکو با نمایندگان شرکتها و تجار ایرانی آشنا شده تا راههای توسعه تجارت بررسی و هموار شود.

سفیر کشورمان در پایان سفر به تومسک، با حضور در مسجد «سرخ» متعلق به مسلمانان این شهر با امام جماعت این مسجد دیدار کرده و با استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان، خواستار وحدت همه مسلمانان شده و همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان و اقوام در تومسک را نشانه تحمل و پذیرش پیروان ادیان با یکدیگر دانست.

 انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید