Performancing Metrics

رشد 6.3 درصدی همزمان با کاهش کالاهای نفتی | اتاق خبر
کد خبر: 412453
تاریخ انتشار: 4 تیر 1397 - 16:40
آخرین وضعیت عملکرد بنادر در سال جاری
سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت جابجایی کالا در بنادر ایران را اعلام کرده که بر اساس آن عملکرد مجموعه اقتصادی دریاهای کشور پیشرفت 6.3 درصدی داشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در طول سه ماه ابتدایی سال 1397، بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار،قشم،گناوه، لنگه، نکا، نوشهر جز بنادر فعال اقتصادی کشور بوده اند که عملکردشان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته پیشرفتی قابل قبول را نشان می‌دهد.

آمارهای جدید سازمان بنادر نشان می دهد که در طول ماه های گذشته حدود 40 میلیون تن کالا در بنادر مختلف ایران جابجا شده است و در این بین بخش اصلی فعالیت ها به تخلیه و بارگیری کالا های غیر نفتی اختصاص یافته است.

در طول این مدت کالاهای ترانزیتی بیشترین افزایش را داشته‌اند که با سیاست‌های کلان دریایی ایران در این حوزه همخوانی دارد. در سه ماه ابتدایی امسال، آمار کانتینری کالاها در بنادر ایران از مرز 10 میلیون تن گذشته و پیشرفت حدودا 29 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آمارهای بنادر ایران از یک میلیون TEU نیز گذشته و در این بخش نیز بیش از 28 درصد رشد داشته است.

در تخلیه و بارگیری کالاهای فله نیز در فله خشک با رسیدن به آمار 11 میلیون تن پیشرفتی 2.5 درصدی و در حوزه فله مایع با جابجایی بیش از یک میلیون تن کالا رشدی 3.9 درصدی به ثبت رسیده است.

تنها حوزه‌ای که آمارها در آن کاهش عملکرد را در قیاس با سال گذشته نشان می دهد حوزه کالاهای نفتی است که با کاهش 3.9 درصدی به مرز 11 میلیون و 400 هزار تن جابجایی رسیده است.

بر اساس آمارهای سال جاری بنادر استان هرمزگان پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند که بالا رفتن تعداد لاینرهای فعال در بندر شهید رجایی و افزایش تعداد کشتی های غول پیکر فعال در آب های ایران یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن این تغییرات است.

در کنار آن بندر چابهار نیز با طی کردن فاز نخست توسعه از ظرفیت 2.5 میلیون به 8.5 میلیون تن تخلیه و بارگیری سالانه رسیده و این بندر نیز می تواند نقش قابل قبولی را در ثبت آمارهای جدید به ثبت برساند.

با اجرایی شدن برجام، بنادر ایران توانستند بار دیگر میزبان لاینرهای بین‌المللی باشند و البته کشتی های بزرگ ایرانی نیز با پرچم ایران در آب های بین المللی تردد داشته باشند.

پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، شرکت دریایی مرسک به عنوان بزرگترین لاینر جهان اعلام کرد فعالیت های خود را در آب های ایران متوقف خواهد کرد، هرچند سازمان بنادر اعلام کرد سهم این شرکت در آب‌های ایران بسیار محدود بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید