Performancing Metrics

تراز تجاری کشاورزی ۴۳ درصد بهتر شد | اتاق خبر
کد خبر: 413854
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1397 - 08:53
وضعیت تجارت در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که طی سه ماهه نخست امسال تراز بازرگانی این بخش بیش از ۴۳ درصد از نظر ارزشی بهبود یافته و این روند رو به رشد فقط بابت افزایش نرخ ارز نبوده بلکه از نظر وزنی صادرات بیشتر شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، طی سه ماهه نخست امسال بالغ بر دو میلیون و ۱۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار صادر شده است و میزان واردات چهار میلیون و ۷۲۵ هزار تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار بوده است که با حسابی ساده می توان دریافت تراز بازرگانی بخش کشاورزی در این بازه زمانی منفی ۹۶۱ میلیون و ۲۶ هزار دلار و تراز وزنی این بخش منفی دو میلیون و ۷۰۶ هزار تن بوده است.

همین آمار در سه ماهه نخست سال گذشته، کمتر بود و در واقع تراز وزنی بخش کشاورزی و غذا در خرداد امسال ۲۵.۳۷ درصد و تراز بازرگانی ۴۳.۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد، چراکه به عنوان مثال میزان صادرات در بخش کشاورزی و غذا در سه ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و میزان واردات چهار میلیون و ۹۸۸ هزار تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار بوده است.

این روند در بهبود تراز بازرگانی بخش کشاورزی نشان می دهد که کاملا فنی و اصولی بوده است، چراکه در ماه ها و سنوات گذشته اگر بهبودی در حوزه تراز بازرگانی صورت می‌گرفت ناشی از افزایش نرخ های جهانی و بیشتر شدن نرخ ارز بود.

اما نگاهی به میزان و ارزش محصولات صادراتی و وارداتی در بازه زمانی مورد نظر نشان می‌دهد که نه تنها صادرات کشاورزی بیشتر و ارزآورتر شده است بلکه واردات در این بخش کمتر شده و ارزش کمتری نیز برای ورود آنها، از کشور صرف شده است.

البته پیش از این نیز حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره بهبود روند تراز تجاری در بخش کشاورزی صحبت کرده بود، برخی از معاونان او نیز مانند عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی اقتصادی این وزارتخانه، به اهمیت این مسئله اشاره کرده و گفته بود که در صددیم در برنامه زمانی میان مدت تراز بخش کشاورزی را به صفر برسانیم و نهایتا آن را مثبت کنیم. اگر همین روند تا پایان سال ادامه پیدا کند تراز در این حوزه از حدود سه میلیارد دلار در سال گذشته کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید