Performancing Metrics

طرح‌های اشتغال از سقف مجاز عبور کرد | اتاق خبر
کد خبر: 414892
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1397 - 14:46
متقاضیان بیش از سقف مجاز طرح دادند
سامانه کارا که به‌منظور سهولت فرایند اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایری از دی‌ماه سال گذشته آغاز به کار کرده بود، فرایند ثبت‌ طرح‌های متقاضیان وام اشتغال روستایی را متوقف کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سامانه کارا از دو بخش تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری تشکیل شده که متقاضیان هر بخش را ساماندهی می‌کند. با راه‌اندازی سامانه کارا، کلیه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در امور روستایی کشور امکان معرفی طرح‌های خود از طریق این سامانه را به دست آورده و مراحل ثبت نام و دریافت وام خود اشتغالی را دنبال می‌کردند.

سامانه کارا، براساس مصوبه خردادماه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای ابلاغیه مردادماه سال گذشته بانک مرکزی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرح‌ـهای اشتغالزای ذیل برنامه اشتغال فراگیر از منابع بانکـهای عامل منتخب و همچنین آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، در جهت سهولت فرایند اعطای تسهیلات در دسترس سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفت.

اما از روزهای گذشته با ورود به این سامانه پیامی به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه تا اطلاع ثانوی امکان ثبت طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری میسر نیست؛ به این معنا که روند ثبت نام متقاضیان وام اشتغال روستایی و عشایری متوقف شده است.

دلیل این توقف چه بوده است؟

آنطور که مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته درصورتی که طرح‌های متقاضیان تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی و عشایری تا ۱.۵ برابر حد مجاز به بانک‌های عامل معرفی شود، سامانه کارا بسته می‌شود و استان‌هایی که در این مدت نتوانستند از آن استفاده کنند هم سهمیه خود را از دست می‌دهند.

به گفته وی، تمام استان‌ها در برابر ضوابط قانونی و بخشنامه‌ها یکسان هستند؛ برخی از استان‌ها از طرح‌های اشتغالزای بهتری بهره برده و در امر اشتغالزایی و جذب تسهیلات موفق عمل کرده‌اند و در مقابل برخی دیگر ناموفق بوده‌اند که باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

رامین اسدی پیش‌تر از بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی خواسته بود تا رسیدگی به طرح‌های فراگیر و اشتغال روستایی را در اولویت کاری خود قرار دهند و طرح‌های ثبت شده در سامانه کارا را سریع‌تر بررسی کنند. او طولانی شدن زمان پرداخت تسهیلات را مربوط به بانک‌های عامل دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که زمان استعلام طرح‌ها به حداقل برسد.

با توجه به اعلام توقف ثبت طرح متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا و اظهارات مدیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشتغال وزارت کار، به نظر می‌رسد که بیش از حد مجاز طرح اشتغال به بانک‌های عامل معرفی شده که این امر خود به خود کار بررسی در کمیته‌های فنی را سخت و طولانی می‌کند. به همین دلیل در پیامی که در صفحه ورود به سامانه کارا نقش بسته، ثبت طرح برای متقاضیان وام اشتغال روستایی و فراگیر تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

فرایند ثبت و پذیرش طرح‌ها در سامانه کارا

اشخاص متقاضی وام بعد از وارد شدن و ثبت نام در سامانه کارا و بارگذاری طرح‌هایشان به صورت الکترونیکی برای بررسی و تایید طرح خود باید در صف انتظار بمانند.تاییدیه طرح های ارائه شده در قالب ای‌میل یا پیام کوتاه به شماره فرد متقاضی ارسال می‌شود. در فاصله تایید طرح متقاضی، کمیته‌های فنی در استان‌ها، ابعاد طرح ارائه شده را از لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

بعد از بررسی بر حسب شاخص‌های مختلف مرتبط به طرح امتیاز می‌دهند و مجموع امتیازات جهت تاییدیه طرح را بررسی می‌کنند. درصورت تایید طرح، جهت تامین اعتبار به بانک معرفی می‌شود و پیام پذیرش طرح به فرد متقاضی ارسال می‌شود. بانک‌های عامل نیز با بررسی اهلیت متقاضی یا سرمایه‌گذار و کارآفرین و توجیه فنی و اقتصادی طرح، با پرداخت وام به آن موافقت می‌کنند.

برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی،  برای توسعه طرح‌های کارآفرینی و اشتغالزای روستایی اختصاص پیدا کرده که ۶۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود. معادل این عدد را هم بانک‌ها و موسسات عامل تامین خواهند کرد که سرجمع معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص خواهد یافت. برای طرح اشتغال فراگیر هم ۲۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

البته پرداخت تسهیلات اشتغال به طرح‌ها برمبنای رسته‌های اولویت‌داری است که در طرح اشتغال فراگیر یا روستایی و عشایری پیش‌بینی شده است. رسته‌های مورد نظر در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، مبلمان، کفش، پوشاک و فرش، زعفران، گیاهان دارویی، پرورش دام سبک و سنگین، گردشگری سلامت و خدمات بهداشتی را شامل می‌شود.

بانک‌ها و موسساتی که در این طرح و توزیع منابع مشارکت دارند،‌ بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید هستند. نرخ سود تسهیلات اشتغال نیز مشخص است و بر اساس اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نرخ در مناطق روستایی و عشایری مرزی، ۴ درصد، در مناطق روستایی و عشایری غیرمرزی، ۶ درصد و برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی مستقر در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰هزار نفر و همچنین شهرک‌های صنعتی ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

آنطور که عیسی منصوری گفته افرادی که وام اشتغال را در جای دیگری هزینه کنند، به جای ۶ درصد، سود ۱۸ درصد از آن‌ها گرفته می‌شود؛ یعنی درصورتی که مشخص شود فرد متقاضی، تسهیلات اشتغال را در جایی غیر از رسته‌های مورد نظر به کار گرفته است، نرخ سود تسهیلات برای وی ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

پیش‌تر مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، مشارکت و حضور جدی‌تر تعاونی‌ها در طرح اشتغال روستایی را خواستار شده و گفته بود: اگر متقاضیان وام اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها تشکیل و ساماندهی شوند، مورد ضمانت صندوق سرمایه‌گذاری بخش تعاون قرار می‌گیرند.

به گفته مهدی حسین‌نژاد، کارهای جمعی و طرح‌های اشتغال تعاونی‌ها در اولویت پذیرش و ارائه تسهیلات هستند تا هم مشکل آورده اعضا را برطرف و هم موفقیت طرح را تضمین کنند.

اخیرا معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌ها در طرح "روستا تعاون" خبر داده و گفته بود تاکنون ۴۰۰۰ تعاونی برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته کلانتری هیچ محدودیتی برای ارائه طرح‌های اشتغالزا وجود ندارد و در هر زمینه‌ای که ظرفیت‌های استانی اجازه بدهد، از رسته‌های دامداری و کشاورزی، شیلات و آبزیان و محصولات دامی تا پوشاک و فرش و صنایع دستی و فراورده‌های غذایی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید