Performancing Metrics

ایران از صعود سه پله‌ای کشتیرانی کانتینری خود باید احساس غرور کند | اتاق خبر
کد خبر: 415795
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1397 - 16:08
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی؛
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به صعود سه پله ای کشتیرانی کانتینری ایران در رتبه بندی آلفا لاینر گفت:صنعت کشتیرانی ستون فقرات تجارت جهانی است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کی تاک لیم در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ حجم تجارت دریایی به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسید، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این رقم گواهی بر این واقعیت است که امروزه صنعت کشتیرانی به یک ضرورت جدی در زندگی افراد بدل شده است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی افزود: یک چیز به روشنی قابل گفتن است و آن اینکه ضرورت صنعت کشتیرانی بخصوص در بحث ترانزیت دریایی بار و کالا در آینده دور نیز همچون قرن‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم و شاهد حضور کشتی‌های باربری در سراسر جهان بوده‌ایم، ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: نقش صنعت کشتیرانی در بدنه تجارت جهانی امروز همچون ستون فقرات است و با این حساب، ایرانی‌ها که اخیراً شاهد سه پله صعود کشتیرانی کانتینری خود در رتبه‌بندی معتبر آلفا لاینر بودند، می‌توانند احساس غرور کنند.

کی تاک لیم با بیان اینکه امروز صنعت کشتیرانی دو انتخاب مهم پیش‌رو دارد، گفت: از یکسو تلاش‌ها برای حرکت به صنعتی محیط‌زیستی‌تر و پاکتر در جریان است و از سوی دیگر، تکنولوژی با تمام مزایا و معایب آن در حال ورود به صنعت کشتیرانی است. به اعتقاد من، این صنعت باید اهداف و جهت‌گیری‌های خود را در راستای توسعه پایدار انتخاب کند.

وی در ادامه با بیان اینکه فرصت‌ها و چالش‌هایی که پیش روی صنعت کشتیرانی دنیاست باید مورد توجه باشد، گفت: چشم‌انداز سازمان جهانی دریانوردی این است که  در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی حرکت کند، در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم بخش‌های مختلف این صنعت را با چگونگی سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت‌های با کربن پایین آشنا کنیم. 

 کیتاک لیم افزود: برای اجرایی شدن فاز نخست این مهم، در یک استراتژی پنج ساله فعالیت‌های تشویقی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام می‌دهیم و امیدواریم این موضوع به زودی فراگیر شود. 

وی ادامه داد: تعداد حوادث دریایی در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میلادی از ۲۱۶ مورد به ۲۰۳ مورد کاهش یافت که این حکایت از نقش راهبردی سازمان جهانی دریانوردی و تلاش دریانوردان برای دریانوردی ایمن‌تر دارد. 

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی با بیان اینکه نگاهی به تحولات اقتصادی و تجاری جهان نشان می‌دهد که تجارت دریایی در حال رونق گرفتن است، اظهار کرد: می‌توان گفت این صنعت رشد چشم‌گیری داشته و حتی در سال ۲۰۱۷حجم تجارت دریایی به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسید و این رقم گواهی بر این واقعیت است که امروز صنعت کشتیرانی به ضرورتی جدی در زندگی آدم‌ها تبدیل شده است. 

وی افزود: با وجود اذعان به چنین رشدی نمی‌توان درباره کمیت و کیفیت آینده صنعت کشتیرانی، قضاوت و پیش‌بینی کرد، اما ضرورت توسعه صنعت کشتیرانی خصوصا در بحث ترانزیت دریایی بار و کالا در آینده دور نیز همچون قرن‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم ، ادامه خواهد یافت. 

وی همچنین تأکید کرد: ضرورت دارد از ایران به خاطر مشارکت و نقشی که در فراهم کردن امکانات مقابله با دزدان دریایی سومالی داشته است قدردانی کنم.

کیتاک لیم به تاریخچه حضور دزدان دریایی و تعرض‌های آنها نسبت به کشتی‌ها و دریانوردان اشاره کرد و گفت: درست از همان زمان که دزدان دریایی در حدود سال ۱۹۸۰ اقدام به فعالیت مسلحانه و خرابکارانه کردند، موضوع در دستورکار سازمان جهانی دریانوردی قرار گرفت و اگر با دقت بنگریم، در طول این بیست و پنج سال شاهد تغییر جغرافیای دزدان دریایی از آفریقای جنوبی، دریای چین جنوبی و تنگه‌های مالاکا و سنگاپور به سواحل سومالی و خلیج گینه هستیم. 

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی یادآور شد: شاید اجرایی‌ترین اقدام برای مهار دزدان دریایی در طول این سالها، عملیات نظامی و پدافندی در آبهای سومالی بود که ایران نقش مهمی در فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های آن داشته است که سهم خود می‌دانم از این اقدامات قدردانی کنم. 

کیتاک لیم با بیان اینکه ایران یکی از اعضای ارزشمند سازمان جهانی دریانوردی است، افزود: در بسیاری از برنامه‌های سازمان جهانی دریانوردی، حضور ارزشمند ایران دیده می‌شود، به عنوان نمونه اخیرا که فاز یک نخست پروژه مدیریت آب توازن از سوی این سازمان آغاز شد، ایران یکی از شش کشور در حال توسعه جهان بود که به ما پیوست و مشارکت مثبتی در این روند داشت. 

وی تأکید کرد: ایران به عنوان یک عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی تعهدات خود را در پروژه‌های ظرفیت‌سازی به خوبی نشان داده است. 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید