Performancing Metrics

جزئیات واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال | اتاق خبر
کد خبر: 417643
تاریخ انتشار: 27 مهر 1397 - 10:32
طی نیمه نخست سال جاری واردات کالاهای اساسی به کشور تا حدودی بدون وقفه در حال انجام بود به گونه ای که واردات ذرت، دانه های روغنی، گوشت قرمز و جو افزایش یافته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، با ناپایدار شدن نرخ ارز و افزایش ناگهانی قیمت آن طی ماه های اخیر، بسیاری از واردکنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، برای واردات کالای خود دچار مشکل شدند و این موضوع سبب شد تا مقادیر زیادی کالا در گمرک دپو شود.

در این میان با توجه به تسهیلاتی که در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی قرار گرفت به نظر می رسد واردات کالاهای اساسی تقریبا بدون مشکل انجام شده است.

بر این اساس؛ از جمله کالاهای اساسی که طی ۶ ماه وارد کشور شده می توان به ذرت، برنج، دانه های روغنی، دارو، روغن های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند، شکر و گندم اشاره کرد.

طبق آمار که گمرک ایران، ذرت از جمله کالاهای اساسی است که رتبه نخست در لیست کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص داده است به طوری که طی شش ماه اول سال‌ جاری به میزان ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار تن و به ارزش ۹۷۲ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۷ و ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۹۳۹ هزار تن برنج وارد کشور شد

برنج از دیگر کالاهای اساسی است که رتبه دوم را در لیست کالاهای اساسی وارداتی در نیمه اول سال به خود اختصاص داده است؛ این کالا طی مدت مذکور ۹۳۹ هزار تن به ارزش ۹۶۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.

دانه‌های روغنی با ارزش ۸۲۲ میلیون و ۱۹۵ هزار دلار در رتبه سوم لیست کالاهای اساسی وارداتی جای دارد؛ حجم این کالا به میزان یک میلیون و ۵۷۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۶ درصد و ۳۱ درصد افزایش داشته است.

واردات ۴۸۳ میلیون دلار دارو

دارو به ارزش ۴۸۳ میلیون دلار و با حجم ۳ هزار و ۷۲۰ تن طی شش ماه اول سال‌جاری در ردیف چهارم کالاهای اساسی وارد شده به کشورمان جای دارد.

روغن‌های خوراکی در ردیف پنجم لیست مذکور قرار گرفته و طی مدت مذکور ۴۶۷ میلیون و ۳۱۷ هزار دلار با حجم ۵۶۱ هزار تن وارد کشور شده است.

۷۲ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد

گوشت قرمز از دیگر کالاهای اساسی است که در ردیف ششم لیست کالاهای اساسی قرار گرفته و به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار و با حجم ۷۲ هزار تن وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۷ و ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش طی مدت مذکور کنجاله سویا با میزان ۵۳۶ هزار تن و ارزش ۲۳۹ میلیون دلار در ردیف هفتم لیست کالاهای اساسی جای دارد.

همچنین جو با میزان یک میلیون و ۱۳ هزار تن به ارزش ۲۱۸ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار هشتمین کالای اساسی وارداتی طی مدت مذکور است که بیانگر افزایش ۲۰ درصد از نظر وزنی و ۴۳ درصدی از حیث ارزش بوده است.

کود در ردیف نهم از لیست کالاهای اساسی وارداتی جای گرفته است که وزن این کالا ۱۸۶ هزار تن و ارزش آن ۱۰۱ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار بوده است.

خودکفایی در گندم/ واردات ۸۸ هزار تن قند وشکر 

بنابراین گزارش؛ قند و شکر با حجم ۸۸ هزار تن و به ارزش ۴۱ میلیون دلار ردیف دهم از لیست کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل توجه اینکه گندم با واردات ۱۹۷ تن و ارزش ۸۷ هزار دلار در ردیف یازدهم کالای اساسی وارداتی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش صد درصدی از نظر وزنی و ۹۹ درصدی از نظر ارزش همراه بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید