Performancing Metrics

آخرین وضعیت فاز ۱۳ پارس جنوبی | اتاق خبر
کد خبر: 418349
تاریخ انتشار: 13 آبان 1397 - 14:29
بررسی ها نشان می دهد همچنان نیاز به تامین لوله های سی آر ای در بخش های مختلف فاز ۱۳ پارس جنوبی به چشم می خورد که با تایید معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ۷۵ کیلومتر آن خریداری می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، چندی پیش غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت طی سفری به عسلویه از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی بازدید کرد. وی طی این بازدید با اشاره به اینکه بر اساس نرخ‌های متوسط رو به پایین، تولید گاز از هر فاز پارس جنوبی، معادل پنج میلیون دلار برای کشور درآمد مستقیم دارد، گفته بود که فرآیند تکمیل ظرفیت فاز ۱۳ پارس جنوبی باید تا پایان سال جاری انجام شود

وی درآمد هر فاز پارس جنوبی را در صورت محاسبه مصرف نکردن سوخت مایع در نیروگاه‌ها و دیگر مصارف، روزانه معادل ۱۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تاخیر در بهره‌برداری از ۲ طرح فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی روزانه ۴۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور زیان وارد خواهد کرد.

با توجه به گفته های مقامات دولتی دال بر ورود به یک دوره جنگ اقتصادی و همچنین آغاز فصل سرد و افزایش مصرف گاز در کشور به نظر می رسد تکمیل و راه اندازی فاز ۱۳ پارس جنوبی بیش از پیش اهمیت می یابد. 

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که اکنون به عنوان یکی از گزینه های مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران مطرح شده است، در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت در ارتباط با بسته ماندن چاه های موقعیت  بی که قرار بود در اواخر سال ۹۵ تکمیل شود و همچنین آخرین وضعیت چاه موقعیت دی که قرار بود خرداد سال قبل تکمیل شود و به دلیل تاخیر در واردات لوله های CRA همچنان نیمه کار بود، توضیح داد: در حال حاضر به اندازه کافی واردات لوله های CRA داشته ایم و مقدمات انجام کار برای لوله گذاری نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود تا ۶ ماه آینده چاه های موقعیت B. و D. به بهره برداری برسد.

از اردیبهشت ماه که زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت است تاکنون قریب به ۵ ماه می گذرد و یک ماه تا پایان وعده بهره برداری از چاه های موقعیت B. و D. باقی مانده است. در ادامه به بررسی مشروح وضعیت این فاز از پارس جنوبی با تکیه بر تصمیم های گرفته شده مسوولین فعال در این پروژه در حضور وزیر نفت در شهریور ماه سال جاری می پردازیم

تاخیر ۲ ساله در راه اندازی 

بر اساس این گزارش در بخش حفاری، پایه سکوی A در تاریخ ۴ مهر ماه سال جاری نصب شد و قرارشد که چاه‌های آسیب‌دیده موقعیت A تا شهریور ۹۸ آماده راه‌اندازی شود، این در حالی است که تاریخ قبلی تعهد شده در این حوزه مربوط به  خرداد ماه سال جاری، خرداد ماه و در نهایت ۱۵ شهریور سال گذشته است. به عبارتی دیگر تنها در بخش راه اندازی چاه های آسیب دیده یک بخش از فاز ۱۳ شاهد سه مرتبه خلف وعده بودیم. به این ترتیب در صورتی که چاه موقعیت ای در شهریور ماه سال آینده راه اندازی شود نسبت به تاریخ اولیه معهود شاهد تاخیر ۲ سال و سه ماهه هستیم

از سویی دیگر عملیات حفاری موقعیت B اسفند ۹۵ و در موقعیت D، آخرین فروردین سال جاری به اتمام رسیده و منتظر تامین لوله های CRA است؛ در حالی که تاریخ معهود قبلی مربوط به ۲۹ اسفند سال ۹۵ است. این در حالی است که خوش بختانه از ۳۰ خرداد سال جاری با تحویل لوله های CRA، راندن لوله‌ها آغاز شده است.

طبق اسناد موجود با توجه به مشکلات به وجود آمده در بخش حفاری و تکمیل دو چاه فاز ۱۳ و لزوم تولید گاز تعهد شده برای زمستانی که در پیش داریم، قرار است که شروع تولید گاز از موقعیت‌های ۱۳B و ۱۳دی  در مرحله اول با بهره برداری از حداقل ۶ حلقه چاه کلید بخورد.

در ادامه این گزارش آمده است که عملیات‌ حفاری در موقعیت سی باید ۲۹ اسفند ماه سال قبل تمام می شد. این در حالی است که در این بخش نیز مشکل تامین لوله سی آر ای وجود دارد که باید پیگیری شود. از طرفی با توجه به ضرورت تأمین لوله‌های CRA، قرار بود در صورت موافقت معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ، مقدار ۷۵ کیلومتر لوله CRA از طریق شرکت تناریس که شرکتی چند ملیتی بوده و صاحب فناوری تولید لوله های فولادی مورد استفاده در صنعت گاز است، خریداری شود؛ بر همین اساس اعلام شد اولین محموله لوله‌ها قبل از آبان ماه ۹۷ دریافت خواهد شد. در این میان مذاکرات با شرکت تناریس جهت تأمین لوله بدون پرداخت پیش‌پرداخت و در قالب LC دنبال می شود

از سکو و عرشه چه خبر؟

در بخش سکو و عرشه فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز در اولویت اول قرار بود سکوی بی و دی تا تاریخ ۱۰ آبان ماه سال جاری نصب شوند ( البته نخستین تاریخ معهود برای اجرای این بخش از پروژه ۳۰ اردیبهشت سال ۹۶ بوده است یعنی تا کنون بیش از یک سال زمان در این بخش تلف شده است)؛ این در حالی است که اعلام شد هر دو سکو آماده بارگیری هستند، اما به دلیل لزوم اتمام عملیات راندن لوله های CRA نصب آنها با تأخیر انجام می شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید