Performancing Metrics

نیروگاه ماکو با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود | اتاق خبر
کد خبر: 418853
تاریخ انتشار: 24 آبان 1397 - 21:11
با مشارکت یک شرکت چینی؛
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو گفت: هفته آینده فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با ظرفیت ۸۰ مگاوات به بهره برداری می رسد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، صمد پاشاپور مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با اعلام اینکه هفته آینده با حضور ریاست جمهوری فاز اول این نیروگاه به حجم ۸۰ مگاوات افتتاح می شود، گفت: به طور میانگین سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات به ظرفیت این نیروگاه باید اضافه شود. این در حالی است که تجهیزات مربوط به آن در اواخر سال ۹۵ وارد کشور شد که به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی نصب و راه اندازی تجهیزات حدود ۷ ماه با تاخیر انجام شد.

پاشاپور با اشاره به اینکه هر دو بخش فاز اول با شبکه سراسری سنترون شده است اظهارداشت: اکنون در فاز اول این نیروگاه آماده تولید هستیم.

به گفته این مقام مسئول: توربین های مورد استفاده در فاز اول این نیروگاه به دلیل آنکه ظرفیت بالایی ندارند، کلاس E هستند. اما برای توسعه فازهای بعدی، از توربین های گازی با کلاس F استفاده می کنیم. لازم به ذکر است که راندمان توربین های گازی کلاس E میزان ۳۴.۵ درصد است.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو میزان مشارکت بخش خارجی در تامین اعتبارات این نیروگاه را ۷۰ درصد به صورت مستقیم دانست و تصریح کرد: ۳۰ درصد اعتبارات استفاده شده در این نیروگاه از طریق بخش داخلی تامین شده است. برای فاز اول ۴۰ میلیون یورو، فاز دوم ۳۰ میلیون یورو هزینه شده است که برای بخش گازی قراردادی به ارزش ۴۰ میلیون یورو منعقد شده که امورات مربوط به احداث و استفاده از آن در حال انجام است.

وی گفت: با توجه به قوانین اقتصادی حاکم بر مناطق آزاد اقتصادی، زمان بازگشت سرمایه را ۵ ساله درنظر گرفته ایم. این در حالی است که خوراک مورد نیاز این نیروگاه به میزان ۲۱ هزار متر مکعب در روز از طریق خط لوله صادرات گاز به ترکیه تامین می شود.

پاشاپور در پایان به جانمایی یک پتروشیمی در اطراف این نیروگاه اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه این منطقه آزاد اقتصادی رو به رشد و توسعه است، صنایع زیادی از جمله صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی در این منطقه حضور خواهند داشت. بنابراین میل و تقاضا برای برق (مصرف صنعتی) افزایش می یابد.

حضور چینی ها در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو نخستین حضور یک شرکت دولتی چینی و در قالب سرمایه گذاری مستقیم است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید