Performancing Metrics

پالایشگاه‌های هندی پول نفت ایران را به روپیه دادند | اتاق خبر
کد خبر: 421327
تاریخ انتشار: 19 دی 1397 - 11:23
یک مقام بلندپایه بانکی اظهار کرد هند برای نخستین بار از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، واشنگتن به هشت کشور شامل هند معافیت شش ماهه داده که به آنها امکان می‌دهد به واردات نفت ایران ادامه دهند.

بر اساس گزارش رویترز، هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، خواهان ادامه خرید نفت ایران است که مدت اعتبار طولانی‌تری داشته و هزینه حمل آن رایگان است. ایران نیز قصد دارد از پول صادرات نفت خود که به روپیه دریافت می‌کند برای پرداخت پول واردات از هند استفاده کند.

چاران سینگ، مدیر اجرایی بانک دولتی UCO هند به رویترز گفت: ما میزان قابل توجهی پول از برخی از شرکت‌های نفتی دریافت کردیم. وی به نام پالایشگاه‌ها و میزان پولی که به این بانک واریز شده است، اشاره‌ای نکرد.

دهلی‌نو اخیرا  پرداخت به روپیه که برای واردات نفت ایران انجام می‌شود را از مالیات سنگین معاف کرد. این معافیت به پالایشگاه‌های هندی امکان داد حدود ۱.۵ میلیارد دلار بدهی معوق به شرکت ملی نفت ایران را که از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد شده است، تسویه کنند.

منابع صنعتی آگاه اظهار کرده‌اند که "ایندین اویل" که بزرگترین پالایشگر نفت هند است و شرکت "پالایش و پتروشیمی مانگالور" پول واردات نفت ایران را پرداخت کرده‌اند اما هیچ یک از این دو شرکت در این باره اظهارنظر نکردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشور روز گذشته اظهار کرده بود ایران بدنبال تاخیر در فعالیت مکانیسم چند منظوره اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با تهران، مکانیسم‌های پرداخت شامل مکانیسم‌های تهاتری با شرکای تجاری خود مانند هند، چین و روسیه ایجاد کرده است.

در دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند ۴۵ درصد از پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کرد و پرداخت مابقی آن به یورو انجام می‌گرفت، اما این بار دهلی‌نو توافقی با تهران امضا کرده که تحت آن، تمامی پول خرید نفت را به روپیه پرداخت خواهد کرد. توافق مذکور به هند کمک خواهد کرد تراز تجاری میان دو کشور را که به نفع ایران بود، بهبود دهد.

ارزش واردات نفت هند از ایران در فاصله آوریل تا نوامبر سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۱ میلیارد دلار بالغ شده است و نفت حدود ۹۰ درصد از واردات هند از ایران را تشکیل داد.

مدیراجرایی بانک UCO اظهار کرد پیش از این پالایشگاه‌های هندی به ۱۵ بانک پول پرداخت می‌کردند اما این بار تنها به حساب ۹ بانک ایرانی پول واریز می‌کنند زیرا ۵ بانک دیگر هدف تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته‌اند.

این ۹ بانک شامل بانک سامان، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین، بانک سرمایه، بانک خاورمیانه، بانک شهر، بانک حکمت ایرانیان و بانک گردشگری هستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید