Performancing Metrics

سامانه مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی راه‌اندازی شد | اتاق خبر
کد خبر: 421576
تاریخ انتشار: 24 دی 1397 - 21:34
رئیس اتاق تعاون ایران:
رئیس اتاق تعاون ایران از تهیه سامانه مهتاب ویژه توزیع کالاهای اساسی از زمان تخصیص ارز تا زمان دریافت سهیمه مورد نظر هر خانوار خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بهمن عبداللهی در نشست «بررسی مشکلات توزیع کالاهای اساسی با همکاری‌ تعاونی‌های مصرف» اظهار داشت: تأمین و توزیع کالاهای اساسی از ابتدای تحریم‌ها تشدید شده چرا که نظارت و کنترل جامعی بر روی ارز مصرف شده برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای تهیه کالاهای اساسی، ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار و سالانه ۱۴ میلیارد دلار مصرف می‌شود، افزود: در لایحه بودجه سال ۹۸ نیز همین مقدار برای ارز کالاهای مصرفی درج شده و علی‌رغم اینکه این رقم به طور کامل می‌تواند مشکل تأمین کالاهای اساسی را رفع کند اما به دلیل توزیع ناصحیح کالاهای اساسی، مردم با مشکل تأمین این کالاها روبرو هستند.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به وجود ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی‌های مصرف در سراسر کشور یادآور شد: متأسفانه دولت از ظرفیت تعاونی‌ها برای توزیع کالاهای اساسی استفاده نمی‌کند.

عبداللهی با تأکید بر اینکه اتاق تعاون یک برنامه و نرم‌افزار جامع کنترل و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی با عنوان «سامانه مهتاب» تهیه کرده است، اظهار داشت: این سامانه به این شکل عمل می‌کند که از ابتدای تخصیص ارز برای تهیه کالای اساسی، مشخصات دریافت‌کننده ارز در سامانه ثبت می‌شود و تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، سهمیه‌ای که باید به سرپرست خانوار داده شود، در آن درج می‌شود؛ این سامانه به صورت پایلوت یک هفته است که در ۴۰ فروشگاه تهران فعال شده و با توجه به استقبال دولت از این سامانه، قرار شد از ابتدای سال آینده در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، ضایعاتی که در بخش کالاهای اساسی در هنگام توزیع رخ می‌دهد، با اجرای این سامانه، حذف شده و ۱۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی به صورت واقعی به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

عبداللهی خاطرنشان کرد: همچنین در این سامانه امکان ورود مشخصات دریافت‌کننده ارز برای واردات کالاهای اساسی غیرمصرفی مانند نهاده‌های دامی نیز وجود دارد و همین فرآیند تا زمانی که این نهاده‌ها به دست مرغدار یا دامدار می‌رسد، می‌تواند نحوه‌ی هزینه‌کرد این کالاها را رصد کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید