Performancing Metrics

نیروگاه‌های برق‌آبی جور برق تابستان ۹۸ را می کشند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 421679
تاریخ انتشار: 27 دی 1397 - 12:18
تابستان امسال، ایران با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای مواجه شد. خاموشی‌هایی که علت اصلی آن کم بارشی و کم‌کاری نیروگاه‌های برق‌آبی اعلام شد و همین مساله وزارت نیرو را به تدوین سناریوی بدبینانه برای یک سال آینده مجبور کرد.

 

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، میزان انرژی تولیدشده در نیروگاه‌های برق‌آبی ایران، از ابتدای سال جاری تا ۲۱ دی‌ماه، به ۸۷۵۱  گیگاوات ساعت رسیده که نسبت به سال گذشته، ۳۷ درصد کاهش داشته است؛ البته با توجه به بارندگی‌های سه ماه اخیر، پیش‌بینی می‌شود که انرژی تولیدشده تا پایان سال جاری، به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت برسد.

در این باره، فرید استیری - مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی - با اشاره به بارش‌های مناسب به ویژه در حوضه کارون بزرگ اظهار امیدواری کرده است که با عنایت ویژه بخش برق کشور در تزریق بهنگام نقدینگی، واحدهای برق‌آبی بتوانند با آمادگی کامل در پیک تابستان سال آینده، کمک قابل توجهی به شبکه برق کشور کنند.

از سوی دیگر، طبق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهرماه تا ۲۵ دی سال آبی ۹۸-۹۷، بالغ بر ۱۱۸.۹ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( ۹۱.۲ میلیمتر)، ۳۰.۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۳۶.۱ میلیمتر)، معادل ۲۲۹.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته به‌دلیل این‌که وزارت نیرو در تامین برق امسال غافلگیر شد، سناریوهای سال آینده را در بدبینانه‌ترین چارچوب استوار کرده و از این‌رو پایه و اساس تامین برق سال آینده را بر نیروگاه‌های حرارتی گذاشته است، تاجایی‌که بر اساس گفته‌های محمودرضا حقی‌فام - سخنگوی صنعت برق - نمی‌توان دید خوش بینانه‌ای نسبت به بهبود وضعیت خاموشی‌ها در پی توسعه نیروگاه‌های برق آبی داشت و به‌همین دلیل تمام برنامه‌های خود را بر پایه خشکسالی قرار داده‌ایم.

وی معتقد است که برای تاثیر بارندگی‌ها در میزان بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی، باید منتظر زمستان و پایان سال باشیم و اگر میزان ذخیره سدهای کشور افزایش یابد، قطعا می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بیش‌تری داشته باشیم.

 ورود ۲۵ واحد نیروگاهی جدید به مدار

این در حالی است که اخیرا از سوی مسوولان وزارت نیرو صراحتا اعلام شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۱۵۰ مگاوات واحد آبی تا پایان سال آینده وارد مدار خواهد شد و این وزارتخانه به‌دنبال توسعه برق‌آبی‌ها است.

چندی پیش‌ نیز، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اعلام کرد که از هم‌اکنون برای پیک سال آینده، تدابیر لازم را در نظر گرفته‌ایم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سال آینده با خاموشی مواجه نشویم.

با این تفاسیر باید گفت که شاید افزایش بارندگی‌ها در کشور بتواند تا حد زیادی پاسخگو نیاز برقی مشترکان باشد اما به اعتقاد کارشناسان برای جبران ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برق در سال آینده، لازم است تا وزارت نیرو تمام برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید