Performancing Metrics

سرعت اینترنت‌تان چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 422912
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1397 - 15:34
کاربران اینترنت پرسرعت می‌توانند با استفاده از ابزارهای تست سرعت و کیفیت، از وضعیت سرویس دریافتی خود اطمینان حاصل کرده و درصورت عدم تطابق سرویس ارائه‌شده با سرویس درخواستی، شکایت کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایل‌آپ، طی سال‌های گذشته، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

از طرفی بر اساس برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم، خانوارها باید از اینترنت ۲۰ مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما اکنون ADSL است و پنج درصد ظرفیت مشترکان می‌توانند ۱۶ مگابیت بر ثانیه خدمات دریافت کنند. کابل‌های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند. اما مفهوم ۲۰ مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم.

اما همین سرعت‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های اینترنتی هم معترضانی دارد و نتایج سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ نشان می‌دهد اغلب شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت پرسرعت ثابت و در پنج بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارائه خدمات دسته‌بندی می‌شوند و این بدان معناست که سرعت اینترنت هنوز هم برای کاربران دغدغه است.

به همین دلیل در حالی که ممکن است بسیاری از شهروندانی که از بسته‌های اینترنت خانگی با سرعت بالا استفاده می‌کنند، نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند، برایشان امکان سنجش سرعت و کیفیت اینترنت خانگی و هم‌چنین پیگیری قانونی شکایات فراهم شده است.

اما با راه‌اندازی سرویس‌های پرسرعت اینترنت خانگی توسط شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده اینترنت، اهمیت نظارت بر عملکرد آن‌ها و نرخ فروش و کیفیت سرعت خدمات این شرکت‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه در سایت خود امکان سنجش سرعت و نرخ حجم اینترنت مصرف خانگی و اندرویدی را به تفکیک اپراتورهای ارائه دهنده این خدمات فراهم آورده است.

مشترکین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌توانند از طریق لینک معرفی‌شده که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد، نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet los، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد ذکر شده با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط همین سامانه اپراتور اقدام کنند.

با توجه به این‌که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد شده که تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه‌دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید که سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازه‌گیری شود. همچنین در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق‌تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای در حال اجرا و یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده‌کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید.

سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت بر اساس ابلاغیه‌های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکین در صورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست‌های انجام‌شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می‌توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید