Performancing Metrics

پول پاشی، اشتغال ایجاد نمی‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 423008
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1397 - 20:36
معاون وزیر کار:
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تجربه دنیا نشان داده این تفکر که سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و پول پاشی ایجاد اشتغال می کند، اشتباه است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، عیسی منصوری در خصوص سیاست گذاری های اشتغال در دهه پنجم انقلاب اسلامی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: در حال حاضر وقت آن رسیده که در حوزه اقتصادی، بازنگری در رویکرد ها داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه دولت با پول پاشی، به ایفای نقش در اشتغال پرداخته است، اظهار داشت: در اقتصاد، رویکردی وجود دارد که امر اشتغال را صرفا حاصل رشد اقتصادی می دانند.

منصوری افزود: ما فکر می کنیم اگر سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، رشد اقتصادی رخ می دهد و اشتغال نیز حاصل می شود؛ در حالی که تجربه دنیا نشان داده که چنین چیزی درست نیست و پول پاشی حاصل این نگرش است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاکید این مساله افزود: برخی دولت ها از دو ابزار سیاستی مجوز دادن و وام دادن استفاده می کنند؛ به این معنا که اگر ۱۰ دولت بعد نیز باز سر کار حاضر شود، مساله اشتغال سیستان و بلوچستان حل نمی شود؛ به این علت که اولا ما وام می دهیم و بخش زیادی از جامعه ساکن سیستان و بلوچستان وامی با این سبک نظام بانکی را قبول ندارند و استفاده نمی کنند. ثانیا اولویت ما در وام دادن به کسی است که کارخانه صنعتی تاسیس کند؛ ولی در سیستان و بلوچستان در حال حاضر مزیت بخش خصوصی، صنعت کارخانه ای نیست.

وی یادآور شد: در هیچ کدام از برنامه های پنج ساله گذشته، برای ایجاد اشتغال، خودِ امر اشتغال به معنای ایجاد شغل موضوع بحث نبوده است.

منصوری گفت: مسلما ارتقا و بهبود و توسعه کمی و کیفی اشتغال نیاز به توجه به سایر ارکان اقتصادی دارد.

وی در ادامه افزود: برای اینکه برنامه ای در جهت توسعه اشتغال داشته باشیم، باید به بهبود محیط  کسب و کار و ثبات سیاسی-قانونی، تغییر قوانین و تغییر فناوری و تکنولوژی و تغییر آموزشها در مدارس و دانشگاه ها متناسب با تغییرات جهانی داشته باشیم، مثلا نظام آموزشی ما در چه در مدارس و چه در دانشگاه ها، مبتنی بر آموزشهای تئوریک و نه مهارتهای عملی است و وقتی فرد از دانشگاه فارغ التحصیل می شود تخصص و توان لازم برای انجام کار ندارند.

منصوری با بیان اینکه ما نیازمند روش تفکر و یادگیری خلاقیت هستیم، گفت: مشاغل بسیاری از دور خارج خواهند شد و ما نه تنها در ایران؛ بلکه در دنیا نمی دانیم دقیقا چه مشاغلی رشد خواهند کرد؛ پس هنر ما این است که افراد از ابتدا، خلاق رشد کنند و بتوانند تجزیه و تحلیل درست داشته باشند؛ قوانین و مقررات متناسب با این مورد را وضع کنیم.

در ادامه این برنامه علی داوری، عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در خصوص سیاست گذاری ها و ظرفیت و پتانسیل در دهه پنجم، گفت: ما باید متناسب با ظرفیت استان ها اولویت مشخص کرده و براساس اولویت ها عمل کنیم؛ به نحوی که سیاسی کاری نشود.

وی ادامه داد: باید آمایش سرزمین، ارایه مجوزهای مبتنی بر آن،سیاست‌گذاری و پایبند بودن به سیاست ها را جدی بگیریم؛ نه اینکه اگر شخصی به جایی وصل بود، مجوز بدهیم و علی رغم اینکه می دانیم در این منطقه، اولویت توسعه نیست و این پروژه، با ظرفیت منطقه همخوانی ندارد، مجوز صادر کنیم.

وی به دوره های ۴ ساله دولت اشاره کرد و گفت: دولت ها مُسکن های موقتی را بیشتر از راهکارهای بلندمدت می پسندند.

داوری با اشاره به روند جهانی دگرگونی مشاغل بیان داشت: افراد و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز دارند که مهارت های خود را در سطح بالاتری ارتقا دهند.

وی در پایان افزود: توسعه اشتغال نیازمند سیاست گذاری هایی است که اساسا شاید در خود اشتغال نباشد؛ به نحوی که شاید اگر به بخش های دیگر حوزه بازار کالا، خدمات و سرمایه ورود جدی کرده و چالش های اقتصادی و کسب و کار را حل کنیم، در بخش خروجی قطعا به ارتقای اشتغال در کشور کمک شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید