Performancing Metrics

موانع چهارگانه اقتصاد ایران برای حمایت از تولید | اتاق خبر
کد خبر: 424952
تاریخ انتشار: 12 فروردین 1398 - 11:36
یک اقتصاددان بررسی کرد:
یک اقتصاددان با بررسی راهکارهای حمایت از تولید ملی، موانع اصلی اقتصاد ایران را در این راستا در چهار محور اصلی مسائل بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی توصیف کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی صادقی همدانی با بررسی راهکارهای حمایت از تولید در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، اظهار کرد: طبق آمار بانک جهانی، ایران به لحاظ شرایط مساعد کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور در جایگاه ۱۲۸ ام قرار دارد. این مساله حکایت از ضرورت بهبود شرایط کسب و کار در کشور برای حمایت از تولید دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در چهار محور اصلی بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی نیازمند اصلاحات اساسی است، ادامه داد: واقعیت این است که تولید در اقتصاد کشور با هزینه تأمین مالی بالایی مواجه است که ناشی از عدم کارآمدی نظام بانکی است و از این جهت نظام بانکی باید در راستای حمایت از تولید اصلاح شود.

او با بیان دخالت بانک مرکزی در نظام ارزی، اظهار کرد: نرخ ارز در بازار واقعی نیست و با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد، در نتیجه این فرایند تولیدکنندگان انگیزه خود را برای صادرات از دست می‌دهند. در عوض اگر بازار ارز از مداخلات دولت رها شود و قیمت ارز به صورت شناور تعیین شود، آنگاه تولیدکنندگان نسبت به تولید و صادرات انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.

صادقی همدانی با بیان اینکه نظام مالیاتی در قبال تولید انعطاف ندارد، ادامه داد: نظام مالیاتی کشور در شرایط رونق یا رکود اقتصادی یکسان عمل می‌کند در حالی که این یک ضعف است و نظام مالیاتی باید متناسب با شرایط مختلف اقتصادی، در پایه‌ها و نرخ‌های مالیاتی تجدیدنظر کند.

این اقتصاددان به خصوصی‌سازی به عنوان محور چهارم بحث خود اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد از اقتصاد کشور متعلق به بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی است و از این جهت دولت باید هرچه سریع‌تر نقش خود را در اقتصاد کمرنگ‌تر کرده و حوزه تولید را به بخش خصوصی واقعی بسپارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید