Performancing Metrics

آماده افزایش تولید نفت هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 426055
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1398 - 18:38
منابع آگاه در اوپک
منابع آگاه در اوپک و منابع صنعتی اظهار کردند تولیدکنندگان عضو اوپک در منطقه خلیج فارس در پی تصمیم آمریکا برای پایان معافیت‌ها برای نفت ایران می‌توانند قدم پیش گذاشته و هر گونه کمبود عرضه را جبران کنند اما اول باید وجود تقاضا را بررسی کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمریکا تصمیم گرفته است معافیت‌ها برای واردات نفت ایران را که نوامبر گذشته به هشت کشور صادر کرده بود، تمدید نکند. هشت کشور شامل چین و هند معافیت شش ماهه دریافت کرده بودند و بسیاری از این کشورها انتظار داشتند معافیتشان تمدید شود.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اظهار کرده که ترامپ مطمئن است عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند کمبود عرضه نفت در بازار را جبران کنند.

منابع آگاه در اوپک اظهار کردند تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس متعهد به حفظ ثبات بازار بوده و ظرفیت لازم برای افزایش تولید را دارند اما هر گونه تصمیم برای افزایش تولید باید بر اساس وجود تقاضا گرفته شود.

یکی از این منابع آگاه گفت: مسئله این است که اوپک چقدر سریع و به چه میزان تولیدش را افزایش خواهد داد. این اقدام باید پس از مشورت با کشورهای دیگر انجام گیرد.

یک منبع آگاه دیگر در اوپک گفت: هر گونه تصمیم برای افزایش تولید باید بر اساس تقاضا گرفته شود. وی در ادامه افزود: هر گونه افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس برای جبران افت عرضه ایران، بعید است تا ژوئن مشاهده شود.

دو منبع آگاه اظهار کردند انتظار نمی‌رود صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه بالاتر از آوریل باشد.

با این حال منابع آگاه دیگر اظهار کردند تولید نفت عربستان سعودی در ماه مه بالاتر از آوریل خواهد بود اما همچنان مطابق با سقف تولید ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس است. افزایش تولید نفت عربستان در ماه مه ارتباطی با تحریم‌های ایران ندارد. صادرات نفت این کشور در آوریل پایین ۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود در حالی که میزان تولیدش حدود ۹.۸ میلیون بشکه در روز است.

واشنگتن پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط دونالد ترامپ، در نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی در پی بیانیه اخیر دولت آمریکا در خصوص تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، به دقت تحولات بازار نفت را دنبال می‌کند و با سایر تولیدکنندگان نفت هماهنگ خواهد بود تا نسبت به وجود عرضه کافی برای مصرف کنندگان اطمینان حاصل شود و در عین حال، تعادل بازار جهانی نفت برهم نخورد.

یک منبع آگاه از برنامه‌های عربستان سعودی روز دوشنبه به رویترز گفت: این کشور مایل است هر گونه افت عرضه از سوی ایران را جبران کند اما پیش از افزایش تولید، تأثیر تحولات اخیر بر بازار را ارزیابی خواهد کرد.

اوپک قرار است در ۲۵ ژوئن در وین برای گفت‌وگو درباره سیاست تولید نفت دیدار کند. این گروه به همراه هم پیمانانش شامل روسیه متعهد شده‌اند تولیدشان را تا ژوئن ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. کشورهای ونزوئلا، ایران و لیبی از مشارکت در این توافق معاف شده‌اند.

کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک که بر توافق کاهش تولید جهانی نفت نظارت می‌کند و عربستان سعودی و روسیه ریاست مشترک آن را برعهده دارند، قرار است ۱۹ ماه مه در جده عربستان سعودی دیدار کند.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید در "نشنال پرس کلوب" اظهار کرده که تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای پایان داده به تمامی معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران، به قیمت‌های بالاتر نفت منجر نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید