Performancing Metrics

چرا فلزات نادر برگ برنده چین در جنگ تجاری هستند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 427681
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1398 - 17:03
خطر توقف صادرات به آمریکا
ممنوعیت صادرات فلزات نادر از چین به امریکا در شرایطی که شرکت های آمریکایی وابستگی زیادی به این فلزات دارند، به مثابه بمب اتمی چین در جنگ تجاری است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، با تشدید جنگ تجاری، وابستگی بالای شرکت‌های آمریکایی به فلزات نادر و این‌که چین بزرگترین دارنده و تولیدکننده این مواد است، ممنوعیت صادرات آن را به بمب اتمی چین در این جنگ تجاری تبدیل کرده است.

الساندرو برونو، تحلیل‌گر مستقل سیاسی، به راشاتودی گفت: برای اینکه اهمیت استراتژیک این اسلحه تجاری را درک کنیم، توجه شما را به این جلب می‌کنم؛ فلزات نادر در بین چند آیتمی قرار دارند که ترامپ آنها را از قرار گرفتن در لیست تعرفه‌های اضافی، مستثنی کرده است. چین هم از اهمیت استراتژیک فلزات نادر آگاه است و برای صادرات آن سهمیه‌بندی تعریف کرده است.

ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد فلزات نادر مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کند.

فلزات نادر چه فلزات هستند؟ کاربرد آنها چیست و چرا اهمیت دارند؟

فلزات نادر گروهی از ۱۷ ماده شیمیایی هستند که خواص ویژه‌ای دارند. این فلزات علی‌رغم نام خود، در واقعیت نادر نیستند، بلکه پیدا کردن این مواد با غلظت مطلوب مشکل است و پردازش آنها هم بسیار سخت است، چرا که سنگ معدن آنها معمولاً شامل مواد رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم و توریوم می‌باشد.

چین حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد از کل تولید و عرضه فلزات نادر دنیا را تحت کنترل دارد. سال گذشته این کشور حدود ۷۸ درصد کل تولید فلزات نادر را انجام داد.

از این فلزات و آلیاژهای آنها در بسیاری از محصولاتی که کاربرد روزمره دارند، استفاده می‌شود، محصولاتی شامل حافظه کامپیوتری، دی‌وی‌دی‌، باتری‌های قابل شارژ، تلفن همراه، مبدل‌های کاتالیزوری، آهن‌رباها، لامپ‌های فلورسنت و غیره.

در طول سال‌های اخیر تقاضا برای فلزات نادر، با افزایش تولید تلفن‌های هوشمند، انواع صفحات نمایش نوری، ترکیبات لازم برای دستگاه‌های کنترل آلودگی، لپ‌تاپ‌ها و دوربین‌ها، به شدت افزایش یافته است.

نیروهای نظامی هم از این فلزات در تولید عینک‌های دید در شب، اسلحه‌های هدایت‌شونده دقیق، تجهیزات ارتباطاتی، تجهیزات جی‌پی‌اس، باتری‌ها و سایر تجهیزات الکترونیکی دفاعی، استفاده می‌کنند.

چین می‌تواند با ممنوعیت صادرات این مواد، اقتصاد جهانی را فلج کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید