Performancing Metrics

پرداخت هزار میلیارد تومان وام مسکن در فروردین و اردیبهشت امسال | اتاق خبر
کد خبر: 428389
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1398 - 11:55
بانک عامل اعلام کرد
بانک عامل بخش مسکن طی دو ماه ابتدایی سال جاری ۱۷ هزار و ۳۴۴ فقره تسهیلات خرید مسکن به ارزش ۹۳۳ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به متقاضیان سراسر کشور پرداخت کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، گزارش عملکرد دو ماه نخست سال ۹۸ از حجم تسهیلات دهی این بانک در بخش‌های مختلف ساخت، خرید و جعاله بازار مسکن نشان می‌دهد: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، بانک مذکور به عنوان بانک عامل این حوزه به صورت فعال و مؤثر در جهت ساماندهی و ایجاد تعادل در بازار فعالیت کرده است.

مطابق با آمار منتشر شده مربوط به تسهیلات اعطایی در سه بخش مذکور، این بانک طی دو ماه ابتدایی امسال در بخش خرید مسکن معادل ۱۷ هزار و ۳۴۴ فقره به ارزش ۹۳۳ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تسهیلات اعطایی در بخش خرید مسکن طی دو ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ریالی معادل ۳.۹ درصد افزایش داشته که به عنوان نقطه قوت کارنامه تسهیلات دهی این بانک محسوب می‌شود.

البته حجم تسهیلات اعطا شده در این بخش به میزان اندکی معادل ۳.۶ درصد نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد. کاهش اندک حجم تسهیلات اعطا شده به این بخش از بازار مسکن در مقایسه با افت حجم معاملات طی این ماه قابل توجه و به عنوان یک نقطه امید است.

روند نزولی تقاضای مؤثر در بازار مسکن

آمار رسمی منتشر شده از وضعیت تحولات بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش مسکن حاکی از آن است که تقاضای مؤثر در بازار مسکن طی ماه‌های ابتدایی امسال در شهرهای تهران و همینطور سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور به دلیل رشد قیمت و کاهش قدرت خرید در یک روند نزولی قرار گرفته و نشانه‌های اولیه خروج بازار مسکن از دوره رونق به تدریج نمایان شده است.

به طوری که حجم معاملات انجام شده در این بخش در شهر تهران بیش از ۲۰ درصد و در سایر شهرهای بزرگ در حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است این در حالی است که حجم تسهیلات اعطایی به بازار خرید مسکن فقط ۳ درصد کاهش را تجربه کرده است. این موضوع نشان می‌دهد بخش عمده و قابل توجه متقاضیان باقی مانده و فعال در بازار مسکن با استفاده از تسهیلات خرید بانک مسکن موفق به انجام معامله شده اند. به این معنا که تسهیلات خرید مسکن به یک اهرم نجات بازار از ورود به یک دوره رکود مطلق تبدیل شده است.

ارزش وام‌های اعطایی ساخت مسکن، ۱۷ درصد تسهیلات خرید

علاوه بر بخش خرید، گزارش عملکرد منتشرشده از بازه زمانی مذکور نشان می‌دهد تسهیلات اعطایی به بخش ساخت نیز معادل یک هزار و ۴۴۶ فقره به ارزش ۱۷۷ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان طی دو ماه ابتدایی سال جاری بوده است.

۲۱۴ میلیارد تومان وام جعاله پرداخت شد

در عین حال بانک مسکن طی این مدت به بخش جعاله مسکن نیز معادل ۱۲ هزار و ۴۹۴ فقره تسهیلات به متقاضیان سراسر کشور پرداخت کرده است. ارزش ریالی تسهیلات اعطایی به این بخش معادل ۲۱۴ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید