Performancing Metrics

کاهش عمر ساختمان‌های کشور به ۲۳ سال | اتاق خبر
کد خبر: 429768
تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 - 22:27
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه عمر ساختمان‌ها در ایران به ۲۳ سال کاهش یافته این در حالی است که در کشورهای خارجی ۱۰۰ سال است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مازیار حسینی امروز سه شنبه ۲۵ تیرماه در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: زمانی که من به عنوان معاون مسکن و ساختمان انتخاب شدم وضعیت بسیار بدی در حوزه مهندسی کشور وجود داشت اما سعی کردیم تمامی اختلافات را در این حوزه برطرف کنیم.

وی افزود: جامعه مهندسی ما بسیار جامعه فاخری است زیرا بالاترین رتبه‌های کنکور در رشته ریاضی به سمت مهندسی ساختمان می‌روند و به همان اندازه که این جامعه فاخر است، انتظارمان هم از آن بالا است.

حسینی افزود: در کشور آثار فاخری وجود دارد که نتیجه اقدامات مهندسان آن دوره است و امکان ندارد. به عنوان مثال کسی برای اولین بار وارد مسجد شیخ لطف الله بشود از زیبایی آن حیرت نکند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با طرح این سوال که آیا امروز ساختمان‌هایی که در آن ساکن هستیم همان ویژگی‌های دوران تاریخی ایران را دارد و آیا کارفرمایان و کسانی که ساختمان می‌سازند اطمینان دارند که ساختمان آنها مقاوم است؟ ادامه داد: اگر شخصی از سازندگان سوال کند ساختمانی که ساخته، در برابر زلزله مقاوم است یا نه، چند نفر جرعت دارند جواب مثبت دهند؟ به همین دلیل ما چه توقعی داریم که مردم به مهندسان ما اطمینان کنند؟

حسینی با اشاره به اینکه مهمترین عنصر ساختمان‌های قدیمی، آرامش است گفت: حفظ آرامش و محرمیت در تمامی ساختمان‌های قدیمی موج می‌زد اما ما به ناچار به سراغ آپارتمان نشینی رفتیم و آپارتمان‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد کپی برداری از کشورهای خارجی است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه هیچکدام از ساختمان‌های موجود در کشور با فرهنگ و الگوی ایرانی مطابقت ندارد گفت: کدام فرد حاضر است چشم نامحرم به چشم فرد دیگری در ملک خود بیافتد. سوالات بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد که متاسفانه به هیچکدام از آنها توجه نشده است.

حسینی اظهار کرد: غفلت ما در حوزه ساختمان به گونه‌ای است که نتوانسته‌ایم استاندارد تعریف کنیم و ساختمان استاندرادی که باید آرامش و آسایش در کنار ایمنی را به صاحبش اعطا کند وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: باید دقت کنیم که استاندارد سازی را در ساختمان‌هایمان تعریف کنیم و واحدهای مسکونی که ما هم اکنون در آن ساکن هستیم انتخاب ما نیست و ما چاره ای نداریم که در آنها ساکن شویم.

وی با بیان اینکه نظام ملی ساخت و سازهای ساختمان‌های غیر دولتی باید تدوین شود گفت: این نظام‌ها دارای ۴ رکن است که رکن اول آن مالک و سرمایه گذار، رکن دوم سازنده، رکن سوم کنترل کننده و بازرس و رکن چهارم نیز نگهدارنده ساختمان است.

حسینی گفت: سازنده مسئولیت تام و تمام برای ساخت واحد مسکونی دارد و به ازای هر موضوع ناظر و مجری نباید انتخاب کنیم؛ بلکه خود سازنده مسئولیت واحد مسکونی را بر عهده دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه نگهداری ساختمان در برخی کشورها برای تعمیر و نگهداری از سال اول بودجه کنار می‌گذارند گفت: متاسفانه هم اکنون عمر ساختمان‌ها در ایران به ۲۳ سال کاهش یافته و در طول این مدت ۳ تا ۴ بار برای نگهداری ساختمان‌ها هزینه می‌کنند اما در کشورهای خارجی عمر ساختمان‌ها بیش از ۱۰۰ سال است و ۳ تا ۴ نسل در آنجا زندگی می‌کنند بدون آنکه تعمیر یا نگهداری برای واحد مسکونی انجام دهند.

وی افزود: باید به تعمیر و نگهداری در نظام ملی ساختمان‌ها توجه شود و برخی از مهندسان به صورت تخصصی در این حوزه وارد حوزه ساخت و ساز شوند.

حسینی به حادثه ساختمان پلاسکو هم اشاره کرد و گفت: اگر درآن دوره ۲۰۰ میلیون برای سیستم اطفای حریق هزینه شده بود چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد و هم اکنون ما نمی‌دانیم چه تعداد واحد مسکونی مانند پلاسکو در کشور وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: لازمه تغییرات، آن است که یک شورای مرکزی خوب، منسجم و همراه داشته باشیم تا بتواند این ایده‌ها را دنبال کند.

وی افزود: مهمترین سیاست وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته ایجاد آرامش و حاکم شدن فضای منطقی در تعاملات بوده از جمله آنکه در جامعه نظام مهندسی آنچه که امروز کشور به آن احتیاج دارد رونق تولید است و برای تولید مسکن کمترین میزان سرمایه گذاری را داریم زیرا که به ازای هر ۳۵ میلیون تومان یک فرصت شغلی در حوزه ساخت و ساز ایجاد می‌شود اما در حوزه پتروشیمی به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود.

حسینی به فضای انتخابات نظام مهندسی هم اشاره کرد و گفت: باید از جناح‌های سیاسی در این انتخابات دست برداریم زیرا باعث افول کارها و پایین آمدن رضایت افراد می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در این انتخابات ما تنها به ۶۴ نفر احتیاج داریم گفت: باید در انتخابات به ۴ موضوع پاک دستی، تخصص، ژرف اندیشی و نگاه ملی است.

در این مراسم همچنین، فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه تیم جدید وزارت راه وشهرسازی بنا را بر تقویت و حمایت از جامعه نظام مهندسی کشور گذاشته است، گفت: نظام مهندسی نقش مهمی در توسعه کشور دارد و ماموریت های آن در قانون ذکر شده است.

وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته هیئتی از نظام مهندسی به آلمان رفت و قرار شد ۲۵ مهندس از ایران برای شرکت در دوره تاسیسات سرمایش و گرمایش ساختمان حضور یابند و تا آخر امسال تاییدیه فعالیت مهندسان ایرانی در اتحادیه اروپا داده شود تا زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم کند.

رجبی توضیح داد: نظام مهندسی در نقش رونق مسکن به وزات راه وشهرسازی کمک می کند چراکه خود آنها مهندس هستند و تجربه ساخت وساز دارند و تجربه و منابع مالی در آنها بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید