Performancing Metrics

چرا رشته‌های دانشگاهی را حذف کنیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 430378
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 - 15:38
یک کارشناس بازار کار مطرح کرد
یک کارشناس حوزه کار با انتقاد از حذف رشته‌های دانشگاهی گفت: به جای حذف رشته‌ها باید متناسب با نیاز هر ساله بازار کار رشته‌های دانشگاهی را بازنگری و دانشجویان را از کارجویی به سمت کارآفرینی سوق بدهیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: همه ساله بحث تحقیق و توسعه در حوزه مسایل آموزش عالی باید مدنظر قرار گیرد تا متناسب با نیاز بازار کار رشته‌ها بازتعریف و بازنگری شوند چون نیروی کاری را در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم که متناسب با شرایط جامعه، بازار کار و حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی باشند.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید متکی به مهارتهای خود وارد بازار کار شوند، گفت: اگر دانشجویان حین تحصیل کارآفرین و ماهر بار بیایند بعد از فارغ التحصیلی به اندازه کافی مهارت برای ورود به فضای کسب و کار دارند و با تکیه بر استعدادها و توانایی‌های خود کارآفرینی می‌کنند.

دانشجویان از کارجویی باید به سمت کارآفرینی بروند

این کارشناس بازار کار ادامه داد: اگر دانشجویان و فارغ التحصیلان چشمشان به استخدام‌های دولتی باشد ظرفیت بیکاری افزایش می یابد و تبعات منفی آن در جامعه را شاهد خواهیم بود لذا باید آموزشهای کارآفرینی را در سطوح دروس دانشگاهی توسعه بدهیم و از فارغ التحصیلان به عنوان نیروی انسانی ماهر حمایت کنیم تا از کارجویی به سمت کارآفرینی بروند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه دنیا با نگاه به سرمایه‌ انسانی و کارآفرینی به سمت توسعه پایدار حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: دولتها هیچگاه گره‌های اقتصادی را باز نمی‌کنند و این کارگاه‌های کوچک هستند که توسعه بازار را رقم می‌زنند لذا وقتی نگاهها به کارآفرینان و سرمایه‌گذارن بخش خصوصی و مردم است نباید از دولت بخواهیم گره‌های اقتصادی را باز کند.

گرفتن مجوز کسب و کار را آسان کنیم

وی در پایان تاکید کرد: امروز باید ریسک فعالیتهای بخش خصوصی و کارآفرینی در بازار کار منطقی و معقول شود و گرفتن مجوزها برای ورود به کسب و کارهای مختلف را آسان کنیم.در عین حال لازم است بستر حمایت نظام بانکی و پولی از کارآفرینان و خلق ایده‌های جدید رابه وجود آوریم.

در حالی که بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان با چالش بی مهارتی در بازار کار مواجه هستند، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد افرادی که به قصد اشتغال وارد دوره‌های مهارتی می‌شوند، در راهیابی به بازار کار موفق‌ترند. کارشناسان معتقدند پیوند میان آموزش با نیاز بازار کار موجب می‌شود تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی شغل مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید