Performancing Metrics

کشاورزی؛ پاشنه آشیل ترامپ در جنگ تجاری با چین | اتاق خبر
کد خبر: 431764
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1398 - 15:52
دولت ترامپ به شدت در تلاش است که روابطش با کشاورزان که مدت‌ها از حامیان سیاسی وفادار رییس جمهور آمریکا بوده‌اند را ترمیم کند، اما کشاورزانی که در چند جبهه از سیاستهای وی آسیب دیده‌اند، به راحتی آرام نمی‌شوند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اخیرا سازمان حفظ محیط زیست آمریکا به پالایشگاههای نفتی کوچک ۳۱ معافیت صادر کرده که به آنها اجازه می‌دهد از زیر بار تعهدشان برای خرید اتانول و اضافه کردن آنها به مخلوط سوختشان شانه خالی کنند. این تصمیم جدیدترین ضربه به کشاورزانی بوده که از وخامت شرایط بازار آسیب دیده‌اند.

بازارهای اتانول پیش از این هم از معافیتهایی که اسکات پریوت، رییس سابق سازمان حفظ محیط زیست آمریکا صادر کرده بود، ضربه خورده بودند. به طور کلی، بخش کشاورزی آمریکا از جنگ تجاری ترامپ با چین متالم شده است. قیمت‌های سویا، ذرت و گندم ریزش پیدا کرده و به خصوص قیمت سویا از زمانی که چین تعرفه‌های تلافی‌جویانه را علیه واردات سویای آمریکایی وضع کرد، کاهش فاحشی پیدا کرد. قیمت ذرت اندکی بهتر بوده اما تنها به دلیل وقوع سیل‌های وحشتناک در اوایل سال بوده که نگرانی‌ها نسبت به تامین این محصول را برانگیخت. اکنون که معلوم شده تولید بهتر از حد انتظار بوده است، قیمت ذرت نیز به تازگی کاهش پیدا کرده است.

با این که کشاورزان تلاش کرده‌اند بازارهای دیگری پیدا کنند اما قیمتها پایین مانده است. فشار مالی گسترش پیدا کرده و در نتیجه اعلام ورشکستگی زراعی امسال ۱۳ درصد رشد کرده است.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، خشم روزافزون در میان کشاورزان آمریکایی، یک تهدید سیاسی برای رییس جمهور آمریکا به شمار می‌رود به خصوص که کشاورزان از پیام‌های توییت ترامپ مبنی بر این که وضع کشاورزان دوباره عالی شده است رنجیده‌اند.

با وجود ژستهایی که دولت ترامپ در انظار عمومی می‌گیرد، در خفا نسبت به سقوط سیاسی خود نگران است؛ به حدی که تلاش می‌کند روابط آسیب دیده با رای دهندگان شهرستانی را ترمیم کند.

یکی از پیشنهادها ملزم کردن پالایشگاههای نفت به افزودن میزان بیشتری از اتانول به منظور جبران ضرر تولیدکنندگان اتانول است. با این حال طرح مذکور چالشهای خود را دارد. همچنین حتی اگر دولت ترامپ یک تدبیر را برای کشاورزان به کار گیرد، رییس جمهور آمریکا جنگ تجاری با چین را تشدید کرده است که مطمئنا رنج بخش کشاورزی را عمیق‌تر می‌کند. ترامپ جمعه گذشته پس از این که چین تعرفه روی کالاهای آمریکایی را افزایش داد، بلافاصله تعرفه‌های بالاتری برای واردات چین اعلام کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مطمئنا کشاورزان آمریکایی از ملزم شدن پالایشگاههای نفت به استفاده بیشتر از اتانول استقبال خواهند کرد اما این موضوع تحت‌الشعاع تشدید جنگ تجاری قرار خواهد گرفت به خصوص اگر این جنگ اقتصاد جهانی را دچار رکود کند. ترامپ از حمایت گسترده کشاورزان برخوردار است اما هر چه جنگ تجاری طولانی شود، خطرات سیاسی از ناحیه این جنگ افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید