Performancing Metrics

استراتژی مشخصی برای صادرات نفت نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 432807
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 - 15:11
یک کارشناس انرژی گفت:تصور ما این است که با خام فروشی نیز می توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم در حالی که سایر کشورها وارد مسیر تکمیل زنجیره ارزش شده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی درباره تاثیر راه های موازی فروش نفت بر فروش نفت در بورس گفت: اگر تجارت نفت در ایران از توسعه یافتگی قابل قبولی برخوردار بود روش های مختلف فروش نفت می توانست به فضای تجاری کشور کمک کند، اما اجرایی شدن آن به چند دلیل امکان پذیر نیست که از جمله آن می توان به اوضاع تحریمی اقتصاد و صنعت نفت ایران، توسعه نیافتگی تجارت نفت در ایران، انحصار صد در صدی شرکت ملی نفت ایران در فروش نفت و همچنین عدم فروش نفت کشورهای دیگر توسط تجار داخلی ایران اشاره کرد.

وی افزود: صنعت نفت ایران با تحریم های آمریکا رو به رو شده است و ما در این دوران از روش های مختلف برای فروش نفت خود استفاده می کنیم که نشان دهنده این است که استراتژی مشخصی در شرایط تحریمی نداریم و همین موضوع موجب سردرگمی ما شده است. 

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در بحث تجارت نفت، فقط به فکر خام فروشی بودیم، ادامه داد: تصور ما این بوده است که با خام فروشی نیز می توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم در حالی که سایر کشورها در زمینه تجارت نفت در راستای تکمیل زنجیره ارزش در حال گام برداشتن هستند.

به گفته مردانی در دوران تحریم قبلی و کنونی تمام تلاش هایی که در راستای فروش نفت ایران انجام شده ، با محوریت خام فروشی بوده است. متاسفانه در این دوره که مجدد به تحریم های نفتی بر خوردیم، استراتژی مناسبی در زمینه مقابله با خام فروشی نداریم. این در حالی است که در شرایط کنونی همچنان از روش های گذشته برای دور زدن تحریم ها استفاده می کنیم به همین دلیل است که ابزار بورس در روند فروش نفت نتوانسته موثر عمل کند.

وی اظهار داشت: وقتی در دوران تحریم استراتژی مشخصی برای فروش نفت نداریم و تنها هدف مان فروش نفت به هر قیمتی است در حقیقت به این صنعت آسیب می زنیم. این در حالی است که نزدیک به ۵۰ سال است که شرکت ملی نفت در فروش نفت انحصار داشته و همین امر موجب شده تا روش های دیگر فروش نفت به کار گرفته نشود و همین امر موجب کوچک ماندن تجارت نفت ایران با وجود بالا بودن میزان صادرات شده است. این روند باعث شده تا ارتباطی بین تجارت نفت با بازارهای مالی شکل نگیرد.

این کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه انحصار در فروش نفت توسط شرکت ملی نفت ایران موجب شده بورس انرژی شناخت مناسبی از بازار نداشته باشد، توضیح داد: همین عدم شناخت کافی از بازار و مشتریان موجب شده بورس نفت نتواند در این زمینه رشد کافی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید