Performancing Metrics

چرا عرضه برق در بورس جذاب نیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 435100
تاریخ انتشار: 22 آبان 1398 - 19:12
علیرغم آنکه مجوز حضور نیروگاه‌های دولتی در بورس انرژی صادر شده است و نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند اما هنوز هیچ واحدی چراغ سبز نشان نداده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، ۱۷ تیرماه سال جاری، رضا اردکانیان، وزیر نیرو طی مصوبه ای اعلام کرد که با هدف توسعه رقابت و گسترش مشارکت بخش خصوصی در مبادلات بازار و تامین انرژی الکتریکی مشترکین و همچنین بهبود فضای کسب و کار زنجیره تامین برق، این کالای استراتژیک روانه بورس شود. با وجود این دستورالعمل که در واقع به نیروگاهها مجوز عرضه برق در بورس را داده، هنوز نیروگاه های دولتی به چنین روندی چراغ سبز نشان نداده اند.

به عقیده کارشناسان، این بی میلی نیروگاه های دولتی به عرضه برق در بورس انرژی این است که در حال حاضر امکان عقد قراردادهای دو جانبه بین متقاضی و تولیدکننده وجود دارد. این موجب شده است تا اغلب متقاضیان به طور مستقیم به عقد قرارداد با عرضه کنندگان بپردازند و از بازار شفافی همانند بورس فاصله بگیرند. هر چند چنین روندی خلاف قانون نیست، اما طبیعتا معامله در فضایی شفاف مانند بورس نسبت به قراردادی دو طرفه ارجحیت دارد. از سویی دیگر به نظر می رسد وزارت نیرو ضمن حمایت از معاملات برق در بورس، اقدامی تشویقی یا الزامی برای چنین حمایتی مد نظر ندارد. همین روند موجب شده است که حدود ۲ سال است که با بهانه تراشی های مختلف از بورس انرژی فاصله بگیرند.

 

 

 

چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره علت کند و متوقف شدن عرضه برق در بورس انرژی گفت: فروش برق در بورس از سال ۹۴ اختیاری است و مصرف کنندگان می توانند برق مورد نیاز خود را از محل بورس خریداری کنند. اما به طور کل فعالیت تولیدکنندگان در بورس انرژی را می توان خوب ارزیابی  کرد. مشتریانی که مصرف برق آنها بیش از ۵ مگاوات است می توانند برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند.

 

 

وی ادامه داد: ۵۷ درصد برق تولیدی غیردولتی می تواند در بورس انرژی عرضه شود و متقاضیان آن را خریداری کنند. آمار نشان می دهد خرید برق در بورس انرژی در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه امسال حدود ۲.۵ برابر شده است که امیدواریم این حجم افزایش یابد.

رجبی مشهدی افزود: نیروگاه ها می توانند برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، برق تولیدی خود را در بورس عرضه کنند به این ترتیب با شکل گرفتن عرضه و تقاضا در بورس انرژی، قیمت برق نیز حقیقی می شود.

سخنگوی صنعت برق درباره تعیین سقف قیمت در بورس انرژی توضیح داد: این سقف قیمت بر عهده عرضه کنندگان است. می توانند نرخ پایه برق عرضه شده را کاهش دهند. البته ما این امکان را فراهم کردیم تا مصرف کنندگان با برق مصرفی کمتر از ۵ مگاوات نیز بتوانند از بورس خرید کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید