Performancing Metrics

مجلس بودجه را رد کند | اتاق خبر
کد خبر: 436307
تاریخ انتشار: 3 دی 1398 - 17:28
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی ندارد،گفت:اعداد پیش بینی شده برای مالیات در لایحه بودجه یا محقق نمی شود یا در صورت تحقق ضررش بیش از منافعش خواهد بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، وحید عزیزی درباره وضعیت مالیات در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور اظهار داشت: متأسفانه مالیات در لایحه بودجه ۹۹ که پیش بینی می‌شد مهم‌ترین بخش لایحه باشد تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است؛ در واقع در لایحه بودجه ۹۹ پایه مالیاتی جدیدی تعریف نشده و از سویی دیگر معافیت‌های مالیاتی و حتی شیوه‌های اخذ مالیات نیز تغییر نکرده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: تنها موضوعی که به بخش مالیاتی سال آینده اضافه شده، افزایش درامدهای مالیاتی است که آن هم از طریق افزایش مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد شرکت‌های غیردولتی، مالیات بر مشاغل و مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی حاصل شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سرمایه گذاری دولت در بخش مالیات همچنان روی مودیان موجود است و هر چقدر هم که بگویند که از راه مقابله با فرار مالیاتی و مباحثی از این دست به دنبال ایجاد درآمد هستند، اما رویه دولت و سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات‌ها در سال جاری و سیاست مالیاتی سال آینده نشان می‌دهد که باز هم فشار بر روی مودیان موجود که فعالیت شفاف دارند از جمله تولیدکنندگان خواهد بود.

عزیزی گفت: بنابراین در سال آینده اعداد پیش بینی شده برای مالیات یا اصلاً محقق نمی‌شود و یا اگر محقق شود ضررش بیشتر از منافعش خواهد بود.

دژپسند اراده‌ای برای اصلاح مالیات ندارد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در قانون ذکر شده که پایه جدید و معافیت مالیاتی باید طبق قانون باشد حال فرقی نمی‌کند که این مسائل در قانون موقت بودجه ذکر شود و یا اینکه در قانون دائمی همچون قانون مالیات‌های مستقیم؛ اما آنچه که طی دو سال گذشته از عملکرد دولت شاهد بودیم این بود که تمام اصلاحات مالیاتی موکول به لایحه‌ای شده است که خود مدیران وزرات اقتصاد از زمان ارسال این لایحه به دولت بی اطلاع هستند و هنوز زمان ارسال مشخص نشده است.

وی افزود: البته اراده‌ای هم برای ارسال لایحه مذکور به دولت وجود ندارد؛ به نظر می‌رسد آقای دژپسند، وزیر اقتصاد تمایل ندارد که در زمان وزارتش این کار انجام شود و هزینه‌های این اقدام که منافع ذی نفعان را به خطر می‌اندازد به اسم او تمام شود.

عزیزی اظهار داشت: بسیاری از پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه، تراکنش‌های بانکی و … به محض اراده دولت می‌توانند اجرایی شوند و نیاز به گذراندن پروسه طولانی برای اجرا ندارند.

وی تاکید کرد: دولت با استفاده از قوانین جدید همچون قانون سامانه مودیان، آئین نامه مبارزه با پولشویی و … می‌تواند دسترسی دقیقی به اطلاعات برای اخذ مالیات داشته باشد و اگر طولانی بودن فرایند اجرایی دلیلی برای عدم پیگیری از سوی دولت باشد قطعاً این دلیل فقط «بهانه» است چراکه خود مسئولین می‌دانند اگر اراده انجام داشته باشند، اصلاح مالیات‌ها هم قابلیت اجرایی دارد و هم در کسب درآمد کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور با توجه به شرایط تحریمی کشور باید با تکیه بر درآمدهای جدید مالیاتی (مبتنی بر پایه‌های جدید مالیاتی) تدوین می‌شد اما دولت هیچ اقدامی انجام نداده است و اصلاحاتی که وعده آن را داده بودند، در لایحه دولت خبری از آنها نیست؛ براین اساس لازم است نمایندگان مجلس با رد کلیات لایحه بودجه، شرایطی فراهم کنند تا دولت ناچار به انجام این اصلاحات شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید