Performancing Metrics

ناکارآمدی قراردادهای «بیع متقابل» در احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی | اتاق خبر
کد خبر: 436742
تاریخ انتشار: 13 دی 1398 - 16:21
عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق مطرح کرد
عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت برق مستلزم مقدماتی است که اگر فراهم نشود، بخش خصوصی سرمایه خود را در دیگر صنایع سودده سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهمن مسعودی در نشست خبری عدم توجیه اقتصادی در قراردادهای بیع متقابل را مانع اجرای به موقع  طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عنوان کرد و با اشاره به تدوین قراردادهای بیع متقابل در تبصره ۱۲ قانون برنامه و بودجه سال ۹۲ گفت: بر اساس این مدل قرارداد، وزارت نیرو مکلف بود معادل ارزی مقدار سوخت مایع (نفت گاز) صرفه‌جویی شده ناشی از اجرای طرح‌های تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی را حداکثر در مدت دو سال به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده، در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد، اما با افت قیمت نفت از ۱۲۰ به ۴۰ دلار در سال‌های اخیر، تبدیل قرارداد بیع متقابل از حالت ارزی به ریالی و شوک‌های ارزی پیاپی، این مدل قرارداد عملا کارکرد خود را از دست داده و برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

او با بیان اینکه اکثر طرح‌های تحت قرارداد بیع متقابل با مشکل عدم بازگشت سرمایه اولیه و ناتوانی در بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی مواجه هستند، گفت: تبدیل نیروگاه رودشور به نیروگاه سیکل ترکیبی نیز در قالب همین نوع قرارداد در حال احداث است و اگرچه از پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد برخوردار است، اما با توجه به مشکلاتی که مطرح شد، بعید به نظر می‌رسد مطابق برنامه زمانبندی و در پیک سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

مسعودی افزود: هیچ یک از مشکلات به وجود آمده، ناشی از قصور سرمایه‌گذاران طرح نبوده و به نظر می‌رسد قراردادهای بیع متقابل با کوتاه‌بینی تدوین و تنظیم شدند، چرا که در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این قراردادها، با شکست مواجه شده‌ است.

وی گفت: بعد از شوک ارزی اخیر، شورای عالی فنی مجوزی را صادر کرد که بر اساس آن، برای پروژه‌های سرمایه‌ای، وزارتخانه ذیربط بر اساس مدل مالی قرارداد، سازوکارهای مختلفی از جمله تمدید دوره، افزایش نرخ و... را در نظر گرفته و مدل مالی قرارداد را به شرایط قبل از شوک ارزی بازگردانده و اصلاح کند، اما وزارت نیرو هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

عضو سندیکای تولیدکنندگان غیردولتی برق با بیان اینکه وزارت نیرو باید به درک مشترکی با سرمایه‌گذاران صنعت برق برسد، گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت برق مستلزم مقدماتی است که اگر فراهم نشود، بخش خصوصی سرمایه خود را در دیگر صنایع سودده سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی با اشاره به تبدیل قرارداد بیع متقابل از حالت ارزی به ریالی در سال ۱۳۹۴ گفت: همان زمان، اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و بیش از چهار سال است که با دستگاه‌های مختلف در وزارت نیرو در حال مذاکره هستیم تا راهکاری برای این مشکل ارائه شود، اما تا کنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.

بهمن مسعودی بر لزوم بازگشت به حالت ارزی در قراردادهای بیع متقابل و تمدید مدت‌زمان آن تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تولید برق با عدم استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده، به گونه‌ای که بر اساس آمار وزارت نیرو، نمودار ذخیره برق از سال ۹۲ تا ۹۷ روند کاهشی را تجربه کرده که نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است.

انتهای پیام

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید