Performancing Metrics

لزوم انطباق رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار | اتاق خبر
کد خبر: 436963
تاریخ انتشار: 18 دی 1398 - 11:26
یک کارشناس مطرح کرد
یک کارشناس حوزه کار بر ضرورت انطباق رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار تاکید کرد و گفت: نبود تعامل و ارتباط میان دانشگاه‌ها و بازار کار در عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار موثر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: به دلیل آنکه عمده سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور برای آموزش و تربیت فارغ التحصیلان و جذب آنها به بازار کار از انسجام لازم برخوردار نیست همچنان آمار بالای بیکاران را شاهد هستیم که این امر نشان می‌دهد سرمایه‌هایی که برای آموزش آنها هزینه شده کردیم بهره‌وری لازم را نداشته است.

عدم پذیرش فارغ التحصیلان به دلیل فقدان مهارت

وی نبود ارتباط میان دانشگاه‌ها و بازار کار را در عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار موثر خواند و گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان پس از فارغ التحصیلی توانایی و مهارت لازم برای ورود به بازار را ندارند به همین دلیل بنگاههای اقتصادی از پذیرش آنها خودداری می‌کنند.

این کارشناس حوزه کار درباره راه‌اندازی دانشگاههای علمی کاربردی و تاثیر آنها در تربیت نیروهای ماهر، گفت: ما نمی‌توانیم دانش تئوری را صرفا در دانشگاهها بیاموزیم. طبعا وجود کارگاههای آموزش علمی و ارتباط با بازار کار یکی از راههای تکمیل کننده دانشگاهها به شمار می‌رود و ورود دانش آموختگان به بازار کار را تسهیل می‌کند.

حاج اسماعیلی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با دانشگاهها را متفاوت از هم دانست و گفت: دانشگاهها بیشتر جنبه تئوریک دارند و برای مهارت‌آموزی فارغ التحصیلان باید آموزشهای کاربردی و عملی در کنار دروس تئوریک ارائه شود ولی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مسئولیت آموزش عمومی و غیردانشگاهی را برعهده دارند و افراد را در کارهایی که نیازمند دانش تئوری نیست، تربیت می‌کنند.

لزوم استانداردسازی مشاغل و تعریف رشته‌ها متناسب با نیاز بازار 

این کارشناس حوزه کار در پایان استانداردسازی مشاغل و تعریف رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار را خواستار شد و گفت: برای آنکه بیکاری در کشور کاهش یابد و مقدمه ورود دانش آموختگان به بازار کار فراهم شود لازم است به سمت انطباق رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار برویم و دانشجویان را با دوره‌های مهارت آموزی و محیط واقعی کسب و کار آشنا کنیم.

بر اساس قانون نظام جامع آموزش مهارتی،  تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آینده و ارتقای توان کارآفرینی و افزایش نقش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی موجب رونق تولید و رشد و پویایی اقتصاد و توسعه ملی می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید