Performancing Metrics

راه‌اندازی کارگزاری صندوق ضمانت صادرات در سلیمانیه عراق | اتاق خبر
کد خبر: 437931
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1398 - 19:49
در آینده نزدیک انجام خواهد شد
رایزن بازرگانی ایران در عراق از راه‌اندازی کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در آینده‌ای نزدیک در سلیمانیه در اقلیم کردستان خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ناصر بهزاد گفت: برخورداری بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با سلیمانیه، دو گذرگاه رسمی مرزی باشماق و پرویزخان و اقبال کالاهای ایرانی در این منطقه، ظرفیت قابل اتکایی برای توسعه فعالیت‌های بازرگانی دو کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از کالاهای موجود در بازار سلیمانیه، محصولات ایرانی است، اظهار داشت: مواد غذایی، فرآورده‌های تبدیلی، فرش و موکت، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات، مصالح ساختمانی، حوزه کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی به ویژه در بخش حمل و نقل، ساخت و ساز و طراحی شهری به عنوان اولویت‌های مهم همکاری شرکت‌های ایرانی در این بازار مورد توجه است.

بهزاد افزود: ایجاد مناطق صنعتی در سلیمانیه برای ایجاد تولیدات محلی در یک برنامه پنج ساله توسط اقلیم کردستان عراق دنبال می‌گردد و ۱۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحد تولید محصولات غذایی، دارویی، ساختمانی، پوشاک، چرم، صنایع فلزی و برقی، تجهیزات آزمایشگاهی، هتل‌سازی، پارک آبی، خدمات شهری، کترینگ و ایجاد مراکز درمانی تخصصی قلب و ارتوپدی درحال اقدام است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با برشمردن سیاست‌های آتی اقلیم کردستان برای بهبود و توسعه بازار سلیمانیه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز پرویزخان با استفاده از برق ایران و تسهیلات تشویقی اقلیم برای ایجاد کارخانجات صنعتی در بخش‌های مزیت‌دار کالاهای ایرانی می‌تواند موجب ماندگاری و حضور اثرگذار در این منطقه باشد.

بهزاد با بیان اینکه پیش‌بینی زمین در داخل خاک هر دو کشور در این مرز انجام شده است، گفت: تسریع در روند امور فنی و حقوقی با اختصاص کارگروه ویژه برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و تسریع در تحقق آن ضرورت راهبردی برای توسعه اقتصادی در راستای همکاری با همسایگان و در جهت رشد تجارت خارجی خواهد بود.

وی سلیمانیه را دروازۀ ورود به اقلیم کردستان عراق دانست و بیان داشت: با توجه به ثبات و امنیت این منطقه امکان انتقال کالا از این مرکز به سایر استان‌های همجوار نظیر حلبچه، دهوک، اربیل، نینوا، دیاله و کرکوک و حتی سایر مناطق عراق وجود دارد که برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی در این رابطه حائز اهمیت است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق از راه‌اندازی قریب‌الوقوع کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در سلیمانیه خبر داد و گفت: برای استفاده از این امکان به منظور صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی و پوشش انواع ریسک، با مقامات اقلیم مذاکره شد و این امکان می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در پیشبرد برنامه‌های حمایتی صادراتی ایران مورد استفاده باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید