Performancing Metrics

تولید ۲ برابر کک موردنیاز صنایع آلومینیوم وفولاد با همت بخش داخلی | اتاق خبر
کد خبر: 438302
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398 - 11:35
معاون وزیر نفت خبر داد
معاون امور پالایشی وزیر نفت گفت: در نتیجه عقد قرارداد تولید کک اسفنجی و سوزنی، قادر به تولید ۶ هزار و ۲۰ تن کک موردنیاز صنعت آلومینیوم در سال هستیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایشی امروز در مراسم امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند گفت: ارتقای کیفی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کل کشور برنامه‌ای است که از سال ۸۰ کلید خورد و طراحی‌های ابتدایی آن و خرید فناوری‌های مربوط به آن انجام شد. در نتیجه این اقدامات، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات رسید.

به گفته این مقام مسئول، در نتیجه این اقدامات کمی و کیفی، تولید بنزین کشور که در سال ۸۰، ۳۷ میلیون لیتر در روز بود در سال جاری به حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسید. از سوی دیگر میزان تولید نفت گاز در سال ۸۰، ۷۰ میلیون لیتر در روز بود که اکنون به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

صادق آبادی با تأکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور مؤلفه‌های استاندارد مطابق بنزین یورو ۴ و ۵ را دارد، تصریح کرد: ایران در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده بنزین بین کشورهای عضو اوپک است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برنامه به روزرسانی فناوری پالایشگاه تبریز، تهران و آبادان را در دست اجرا داریم، اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم تفاهم نامه‌ای که امروز بین دو پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) به امضا رسیده است به زودی تبدیل به قرارداد شده و نیاز صنعت آلومینیوم و فولاد به کک‌های اسفنجی و سوزنی را برطرف کند، به این ترتیب توانسته‌ایم با این طرح میزان تولید نفت کوره این دو پالایشگاه را با هزینه اندک کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: میزان تولید این دو مدل کک در سال ۶ هزار و ۲۰ تن است که دو برابر نیاز کنونی صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود و به جای اینکه یک میلیارد یورو برای این پالایشگاه‌ها در راستای کاهش تولید نفت کوره سرمایه گذاری کنیم، این اقدام را با ۱۵۰ میلیون یورو انجام دادیم. طبق اظهارات این مقام مسئول، مناقصات این طرح‌ها پس از عقد قرارداد به سرعت انجام می‌شود و هر دو تفاهم نامه وارد فاز قراردادهای EPC شود.

وی همچنین با اشاره به قراردادی که حدود دو ماه پیش در راستای گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در پی مصوبه شورای اقتصاد منعقد شده بود، گفت: برای گازسوز کردن این تعداد خودرو قراردادهای تجاری را با کارگاه‌های تبدیل (گازسوزکردن خودروها) منعقد کردیم که امروز تعدادی از این خودروها که به طور رایگان گازسوز شده‌اند، در اصفهان به هموطنان تحویل داده شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید