Performancing Metrics

افزایش اجاره‌بها در بهار امسال کمتر از نرخ تورم عمومی است | اتاق خبر
کد خبر: 440859
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399 - 10:55
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش اجاره بها در بهار امسال در محدوده یا کمتر از تورم عمومی به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حسام عقبایی درباره رشد اجاره بها در سه ماه پایانی سال گذشته اظهار داشت: اجاره بها تابعی از رشد قیمت مسکن است و این دو شاخص همواره با هم ارتباط مستقیم دارند؛ هر گاه قیمت مسکن روند صعودی به خود می بیند، اجاره بها نیز افزایشی می‌شود. اما معمولاً میزان رشد اجاره بها در مواردی که دچار سونامی قیمت خرید و فروش مسکن می‌شویم، متناسب با این سونامی افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: ولی مواقعی که رشد قیمت مسکن در حد متعارف و تورم عمومی است، اجاره بها نیز با کمی نوسان، در همان حد افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در سال ۹۸ قیمت مسکن نسبت به ۹۷ رشد حدوداً ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد و قاعدتاً موجران توقع داشتند تا اجاره بها ۱۰۰ درصد افزایش یابد در حالی که چنین ظرفیتی برای بازار اجاره بها وجود ندارد؛ چون اقشار مستأجر عموماً از چنین درآمدی برخوردار نیستند تا اجاره بها را با چنین افزایشی پرداخت کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، میانگین رشد اجاره بها در سال گذشته حد فاصله خرداد تا شهریور را که پیک فصل جابه جایی مستأجران است، ۳۰ درصد عنوان و اظهار کرد: در دو ماه پایانی سال گذشته نیز یک رشد محسوس قیمت مسکن را تجربه کردیم؛ شاید علت آن ورود برخی افرادی بود که چشم انداز روشنی از بازارهای موازی در سال جاری نداشتند؛ لذا وارد بازار مسکن شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بهمن و اسفند فصل جابه جایی مستأجران نیست، به نظر نمی‌رسد نه تعداد معاملات اجاره رشد چندانی کرد و نه اجاره بها.

عقبایی درباره بازار اجاره بها در سال جاری گفت: در فصل ابتدایی سال جاری قطعاً رشد اجاره بها را خواهیم داشت؛ با توجه به اینکه تورم عمومی حاکم بر جامعه در بخش مسکن اثر مهمی دارد، موجران نیز تحت تأثیر تورم عمومی اقدام به افزایش اجاره بها خواهند کرد. دیدگاه عمومی این است که تورم کالاها و خدمات مصرفی مانند نان، کرایه تاکسی، بنزین و… بر اجاره بها تأثیر بیشتری دارد تا بازار قیمت مسکن؛ از آنجایی که تورم عمومی در امسال کم نشده و نخواهد شد، در بهار ۹۹ شاهد افزایش اجاره بها در حول و حوش یا حتی کمتر از تورم عمومی خواهیم بود. شیوع ویروس کرونا نیز بر این شاخص مؤثر است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید