Performancing Metrics

خانه‌های کوچک، پیشتاز تورم بازار مسکن | اتاق خبر
کد خبر: 440873
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399 - 14:01
واحدهای مسکونی کمتر از ۴۰ متر مربع با ۵۱ درصد و واحدهای ۴۰ تا ۶۰ متر مربع با ۵۰ درصد رشد قیمت سالیانه، بالاترین نرخ افزایش قیمت مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمار به دست آمده از بازار مسکن شهر تهران که از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه شده نشان می‌دهد در ماههای پایانی سال گذشته واحدهای کوچک متراژ واقع در مناطق جنوبی تهران بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن را داشته‌اند. ‌ از سوی دیگر خرید و فروش های سرمایه گذارانه در مناطقی از شمال و شمال غرب تهران افزایش پیدا کرده است.

بهمن ماه ۱۳۹۸ بالاترین نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت به واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع به میزان ۵۱.۲ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن تعلق داشته است؛ هرچند این واحد ها سهم چندانی از معاملات ملک در تهران را ندارند و فقط ۲.۲ درصد قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص می دهند.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که اگر چه برای واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع تقاضا وجود دارد اما با توجه به ممانعت قانونگذار شهری از تولید این نوع واحدها و همچنین تمایل سازندگان به ساخت واحدهای بزرگ متراژ، در بخش واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع عرضه به میزان کافی نیست.

رتبه دوم افزایش قیمت هم به خانه‌های ۴۰ تا ۶۰ متر مربع با نرخ رشد سالیانه ۵۰ درصد تعلق داشته که ۲۴.۷ درصد از معاملات مسکن در بهمن ماه ۱۳۹۸ را شامل شده است.

کمترین نرخ رشد سالیانه قیمت نیز به واحدهای ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مربع اختصاص داشته که این گروه متراژی هم صرفاً ۱.۱ درصد معاملات را در بر گرفته اند.

از سوی دیگر در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۸ بالاترین نرخ رشد متوسط قیمت نسبت به بهمن ۱۳۹۷ به منطقه ۱۹ با ۵۶.۱ درصد تعلق داشته است. بعد از آن مناطق ۱۱، ۱۶ و ۱۵ به ترتیب با نرخ رشد سالیانه ۵۵.۶ درصد، ۵۳.۳ درصد و ۵۱.۶ درصد قرار گرفته اند.

کمترین میزان رشد قیمت هم به منطقه یک با ۳۸.۱ درصد افزایش نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۷ تعلق داشته است.

با این حال توزیع رشد تعداد معاملات مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن حاکی از آن است که بیشترین رشد سالیانه معاملات به مناطق ۵، ۲، ۶ و ۷ به ترتیب به میزان ۷۴ درصد، ۷۴ درصد، ۶۴ درصد و ۵۹ درصد تعلق داشته که می تواند از رشد خرید و فروش های سرمایه‌گذارانه در مناطق پر تقاضای شهر تهران نشات گرفته باشد. سفته بازان در واقع با خرید آپارتمان در مناطق مصرفی، ضمن ایجاد مصونیت در برابر تورم احتمالی آینده، نیم نگاهی به سهولت فروش آتی داشته‌اند.

در بین گروه‌های متراژی نیز بالاترین رشد معاملات سالیانه به ترتیب به واحدهای ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر مربع به میزان ۷۶ درصد رشد سالیانه، واحد های ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر مربع به میزان ۶۹ درصد افزایش سالیانه و خانه های ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع به میزان ۶۱.۹ درصد تعلق داشته است.

دو نمایه فوق نشان می‌دهد که اواخر سال گذشته خرید و فروش های سرمایه گذاران و سفته بازانه در بازار مسکن شهر تهران با رشد مواجه شده است.

بنا بر این گزارش میانگین قیمت مسکن شهر تهران از متری ۱۴.۴ میلیون تومان در بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۵.۶ میلیون تومان در اسفند ماه رسید که رشد ۸.۷ درصد را نشان می دهد. میانگین افزایش سالیانه قیمت مسکن در اسفند ماه نسبت به اسفند ماه قبل از آن نیز ۴۲ درصد اعلام شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید