Performancing Metrics

سه شرط بهره‌مندی از بیمه بیکاری در دوران کرونا | اتاق خبر
کد خبر: 440878
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399 - 15:37
مدیرکل بیمه بیکاری:
مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار با بیان اینکه سقفی برای ثبت نام بیکار شدگان در سامانه بیمه بیکاری درنظر گرفته نشده است،گفت: در مورد دارندگان بیمه های خاص که بیکار شده اند،دولت باید تصمیم بگیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، مسعود بابایی در مورد برقراری بیمه بیکاری برای بیکار شدگان ناشی از شیوع کرونا اظهار داشت: بیکار شدگان برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید سه شرط را دارا باشند به این صورت که مشمول قانون کار، مشمول بیمه تأمین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری باشند؛ در این صورت است که در فهرست ثبت نام شدگان نهایی قرار می‌گیرند. اینکه افراد فکر کنند صرفاً با ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری، در شمول دریافت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند درست نیست.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سازمان تأمین اجتماعی پس از ثبت نام افراد، بر اساس کد بیمه پردازی تأمین اجتماعی ثبت نام شدگان را مجزا می‌کند و برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال می‌کند و برای افرادی که بر اساس ضوابط قانونی حائز شرایط هستند نیز پیامک جداگانه ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تأمین اجتماعی مربوطه و همچنین حساب بانکی فرد ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه محدودیتی برای ثبت نام ندارد و سقفی برای تعداد ثبت نام شدگان پیش بینی نشده است. بنابراین کسانی که مشمول قانون کار، تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند و به صورت غیرارادی بیکار شده اند می‌توانند با ورود به این سامانه تحت پوشش قرار بگیرند. در واقع محدودیتی در تعداد افراد ثبت نام شده وجود ندارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: هنوز سازمان تأمین اجتماعی فهرستی از اسامی افراد مشمول به ما ارائه نکرده است و براساس جلساتی که در گذشته با این سازمان داشتیم، مقرر شده بود تا ظهر دیروز اطلاعات تکمیلی افراد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود اما تا به این ساعت اطلاعات برای ما ارسال نشده است. البته سازمان تأمین اجتماعی اطلاعات را به شرکت خدمات تأمین اجتماعی ارسال کرده است. آقای وزیر از دیروز منتظر این اطلاعات هستند.

بابایی در مورد وضعیت بیمه بیکاری مشمولان سایر بیمه‌ها، گفت: ما فقط کسانی که مشمول بیمه اجباری و قانون کار هستند را پوشش می‌دهیم. با توجه به اینکه کارگران ساختمانی، قالیبافان و … که بیمه خاص، بیمه خویش فرمایی، بیمه ساختمانی، بیمه آزاد و… هستند، مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند و ۳ درصد حق بیمه را هم پرداخت نمی‌کنند، جزو مشمولان سامانه محسوب نمی‌شوند و در صورت ثبت نام نیز پیامک «عدم احراز شرایط» برایشان ارسال می‌شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید دولت در مورد افرادی که شغل رسمی نداشته و یا مشمول بیمه اجباری و قانون کار نیستند، تصمیم گیری کند. با توجه به اینکه مسئولیت ما صرفاً مربوط به مشمولان بیمه اجباری و قانون کار است، دولت در مورد بیمه‌های خاص به ما چیزی اعلام نکرده است.

گفتنی است؛ به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع در محل ادارات کار و کاریابی‌های غیردولتی، سامانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده است تا افراد با ورود به این سامانه اطلاعات شغلی و شخصی، از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید