Performancing Metrics

انتقاد کارشناسان از تأخیر بانک مرکزی در ارائه گزارش بازار مسکن | اتاق خبر
کد خبر: 441181
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1399 - 15:22
یک کارشناس بازار مسکن از تأخیر بانک مرکزی در ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت بازار مسکن اسفند ماه ۹۸ و احتمال تکرار اشتباه این بانک در اسفند ۹۷، انتقاد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از کوتاهی بانک مرکزی در ارائه گزارش بازار مسکنِ اسفند ماه ۹۸، گفت: گزارش تحولات بازار مسکنِ هر ماه، در پنجم یا ششم ماه بعد توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

وی افزود: جدای از اینکه همین پنج، شش روز تأخیر هم محل بحث است و زمان مورد نیاز برای استخراج، پردازش و ارائه این اطلاعات می‌بایست ۲۴ ساعت باشد، علی رغم گذشت ۲۷ روز از اسفند ۹۸ هنوز گزارش بانک مرکزی منتشر نشده است.

کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: جای بسی تأسف است که ظاهراً بانک مرکزی مشابه سال قبل نمی‌خواهد زحمت گزارش اسفند ماه ۹۸ را متحمل شود.

چرا پیش بینی‌های عدم افزایش قیمت مسکن، اشتباه از آب درآمد؟

وی در خصوص افزایش ناگهانی قیمت مسکن در سال گذشته و عدم پیش بینی صحیح این افزایش در سال گذشته از سوی کارشناسان که همواره اعلام می‌کردند قیمت مسکن تا پایان سال ۹۸ کمتر از تورم عمومی تغییری می‌کند، گفت: اکرچه قیمت مسکن از عوامل مختلف درون و برون‌بخشی متأثر بود و می‌توان آن را تابعی «چند متغیره» از عوامل متنوعی همچون نرخ ارز، رشد اقتصادی، تورم عمومی و… دانست، اما بدیهی است که پیش بینی قیمت مسکن می‌تواند همراه با خطا باشد چرا که نه تنها عوامل مؤثر بر آن، همسو نیستند بلکه رفتار برخی از آنان نامشخص بوده و به عوامل سیاسی و سیاستی بستگی دارند.

ملکی ادامه داد: هر چند در سال گذشته پیش بینی می‌شد، ارز مهمترین متغیرِ مؤثر بر روند بازار مسکن باشد، با این حال نمی‌توان از سایر متغیرهای مؤثر بر این بازار چشم پوشی کرد.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: بر اساس نمودارهای پیش بینی قیمت مسکن، پیش بینی می‌شد قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در پایان سال ۹۸، در سناریوی افراطی، به فراتر از ۱۵ میلیون تومان و در سناریوی تفریطی، به کمتر از ۱۱ میلیون تومان که قیمت مسکن در ابتدای سال ۹۸ و انتهای سال ۹۷ بود، برسد. اما این که قیمت مسکن در پایان سال ۹۸ به سناریوی افراطی نزدیک شد، به وضعیت متغیرهای مؤثر بر بازار مسکن خصوصاً افزایش نرخ دلار مربوط می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که ملاحظه شد، قیمت مسکن در سال گذشته دقیقاً بر اساس مسیر سناریوی افراطی حرکت کرد و محتمل‌ترین سناریو که سناریوی افزایش اندک قیمت تا متری ۱۳ میلیون تومان در هر متر بود و کارشناسان اکثراً آن را پیش بینی کرده بودند، به وقوع نپیوست.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ولی با این حال دیدیم که بر اساس گزارش‌های منتشره از بازار مسکن تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی، در اسفند ۹۸ نیز هر متر مربع مسکن، ۱۵.۵ میلیون تومان معامله شده است که کاملاً منطبق بر پیش بینی افراطی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید