Performancing Metrics

کاهش نرخ تورم، اصلی‌ترین حمایت از کارگران است | اتاق خبر
کد خبر: 441892
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1399 - 20:10
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران:
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است نرخ دو رقمی تورم که در طول سال‌های گذشته، به طور مداوم در اقتصاد ایران رخ داده است، یکی از اصلی‌ترین عوامل در ایجاد فشار معیشتی بر کارگران است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسین سلاح ورزی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات دقیق و شفاف از ابعاد مختلف اقتصاد ایران، واقعیت دستمزد کارگران ایران در رشته‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت و خدمات آمار دقیقی ندارد و از این رو برنامهریزی برای اصلاح این شرایط با دشواری مواجه می‌شود.

به گفته وی، در نبود اطلاعات دقیق، تعیین رابطه دقیق نسبت مزد با کل هزینه بنگاه‌ها مشخص نمی‌شود و همین امر برنامه ریزی برای بهبود سطح رفاه کارگران را دشوار می‌کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای عبور از شرایط فعلی باید دو راهبرد مهم را در دستور کار قرار داد، بیان کرد: به وجود آمدن موج‌های طولانی مدت از تورم دو رقمی در اقتصاد ایران، از سویی بنگاه‌ها را در رساندن نرخ دستمزدها به تورم با مشکل با مواجه کرده و از سوی دیگر فشار معیشت برکارگران را افزایش داده است.

سلاح ورزی ادامه داد: تداوم فشار تورمی کارگران را به جایی می‌رساند که مجبور شوند از سبدغذایی خود برخی کالاها را حذف کنند. از این رو راهبرد نخست باید پیگیری اصلاحات اقتصادی باشد که سرعت رشد تورم را کاهش داده و آن را در مرز تک رقمی نگه دارد و شتاب افزایشی تورم را کنترل کند که این امر در قوانین بودجه قابل پیگیری است.

به گفته وی، راهبرد دوم، افزایش سطح رفاه کارگران است که این امر نیز زمانی رخ خواهد داد که تولید ملی گسترش یابد و نیاز به در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف دارد تا بنگاه‌ اقتصادی در ارائه مزد به کارگر تغییراتی ایجاد کرده و البته همزمان تحت تاثیر فشارهای بیرونی، خود با مشکل مواجه نشود.

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در یادداشتی با گرامیداشت روز کارگر از لزوم در کنار هم قرار گرفتن کارگران، کارفرمایان و دولت در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور سخن گفته است.

او در بخشی از این پیام آورده است: برای تحقق «جهش تولید» مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری، نیاز به تلاشی مضاعت برای از میان برداشتن موانع، احساس می‌شود چه اینکه در ماه‌های اخیر «کرونا» به عنوان سومین چالش بزرگ از راه رسیده و کسب‌وکارها را به چالشی سخت‌تر از قبل گرفتار ساخته است. پیش از این، دو مانع دیگر یعنی «فضای نامساعد کسب‌وکار» و «تحریم‌های ظالمانه» سد راه فعالیت‌های اقتصادی قرار گرفته بود و اقتصادگردانان برای عبور از این دست‌اندازها دشواری‌های زیادی را متحمل می‌شوند. مانع جدید، ‌مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای را به مسائل قبلی اضافه کرده است که قرار است با بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده از سوی دولت، از این مسائل عبور کنیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید