Performancing Metrics

نان نفتکش ها در روغن سقوط قیمت نفت | اتاق خبر
کد خبر: 442309
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1399 - 18:28
شیوع کرونا و کاهش تقاضای نفت پالایشگاه ها، حجم ذخیره آن را افزایش داده که در نتیجه منجر به رشد فزاینده قیمت کرایه حمل آنها شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بی ثباتی در بازار نفت، قیمت‌های ارزان نفت خام و کاهش تقاضای فراورده‌های نفتی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد منجر به افزایش کرایه حمل تانکرهای حمل فراورده در آوریل ۲۰۲۰ میلادی (فروردین - اردیبهشت ۹۹) شد.

به گفته مدیر عامل شرکت کشتی رانی آردمور ( Ardmore ) معمولاً هنگام نوسانات و رکود سایر بخش‌های صنعت، بازار نفتکش‌ها تقویت می‌شود. در همین راستا نرخ کرایه نفتکش‌های سایز متوسط (MR) از سه هفته پیش تاکنون با حدود ۴۵ درصد افزایش نسبت به فصل اول به ۲۸ هزار و ۲۰۰ دلار در روز رسید.

مؤسسه انرژی پلتس طی گزارش مطرح کرد که درآمدها برای کشتی MR در هفته گذشته، برای یک سفر دریایی ۵۵ روزه به ۷۲ هزار دلار در روز افزایش یافته است. بخشی از این افزایش بی سابقه در نرخ کرایه کشتی‌های MR، به علت کاهش میزان فضای خالی نفتکش‌ها در سطح جهان بود به طوری که طبق گزارش اداره انرژی آمریکا، حدود ۲۰ درصد از ظرفیت جهانی نفتکش‌ها به عنوان ذخایر شناور مورد استفاده گرفته است و با تداوم مازاد عرضه فراورده‌های نفتی در فصل دوم سال میلادی و بعد از آن و کاهش نیافتن تولید پالایشگاه‌ها، در ادامه سال ۲۰۲۰ میلادی نیز می‌تواند بیشتر افزایش یابد.

پرسه نفتکش‌های گران در خلیج فارس / درخشش نرخ‌های ۵۰ دلاری

در مورد سفرهای دریایی طولانی‌تر، درخواست‌هایی جهت کند کردن سرعت حرکت به مقاصد و سایر اخلال‌ها مانند معطلی کشتی در هنگام تخلیه بار، باعث تقویت بیشتر بازار تانکرهای فراورده شده است. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو هفته گذشته، به علت تعلل در اقدامات تعمیراتی در اروپا و آمریکا نرخ کرایه کشتی‌های MR کاهش یافت. به طوری که نرخ کرایه برای مسیر سواحل خلیج مکزیک به قاره اروپا از بالاترین مقدار در آوریل یعنی ۵۴.۷۸ دلار در متریک تن با ۳۵ درصد کاهش به ۳۵.۱۴ دلار در متریک تن رسیده است. اگرچه در منطقه خلیج فارس نرخ کرایه نفتکش‌های MR همچنان بالای ۵۰ هزار دلار است.

انتظار می‌رود که با رفع محدودیت‌های منع تردد و قرنطینه خانگی و همچنین تقاضای فصلی برای فصل چهارم، تقاضای فراورده‌های نفتی در ادامه سال افزایش یابد. به تازگی قراردادهای اجاره نفتکش در فصل چهارم ۲۰۲۰ میلادی برای مسیر سواحل خلیج مکزیک به قاره اروپا ۱۹ دلار در متریک تن برآورد شده است، این درحالی است که ارزش آن در ماه مه ۲۶ دلار در متریک تن بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید