Performancing Metrics

سدهای تهران چه زمانی لایروبی می‌شوند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 442362
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1399 - 19:44
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با توجه به بافت زمین شناسی حوضه آبریز و موقعیت و ساختگاه سدهای پنچ گانه تهران، خوشبختانه این سدها مشکل حاد رسوبی نداشته و در حال حاضر نیاز به لایروبی ندارند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد شهریاری در خصوص آخرین وضعیت لایروبی سدهای تهران، اظهار کرد: معمولا رسوب زدایی و لایروبی در سدهایی که مشکل حاد رسوبی دارند اتفاق می افتد و با مطالعات هیدروگرافی که در دریاچه سدها انجام می شود، با توجه به شرایط رسوبی مخزن عملیات رسوبزدایی و لایروبی برنامه ریزی می شود.

وی همچنین تاکید کرد: همزمان با آبگیری سدها که معمولا در ماههای فروردین و اردیبهشت  انجام می شود، بر اثر بارش های بهاری و ذوب برف های ذخیره شده از زمستان با شکل گیری سیلاب علاوه بر آبگیری و افزایش حجم ذخیره آب، رسوباتی نیز وارد دریاچه سدها می گردد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از  تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه پس از اتمام فصل آبگیری و سیلابی با توجه به روند ته نشینی رسوبات با انجام عملیات لایروبی و رسوبزدایی حجم زیادی از بار رسوبی معلق را می توان تخلیه کرد، تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت حوضه آبریز سدهای تهران به نوعی است که خیلی مشکل حاد آورد رسوبی نداشته و میزان رسوبی که وارد مخازن سدهای تهران می شود، معمولا منطبق با مطالعات اولیه طراحی و ساخت سد ها است.

به گفته وی، معمولا این عملیات هر ساله در سد لتیان و بازگشایی دریچه های تخلیه تحتانی انجام می شود و امسال نیز  با توجه به وضعیت منابع آبی و سیلاب های شکل گرفته در حوضه آبریز سد لتیان برنامه ریزی های لازم برای انجام عملیات جت زنی و تخلیه بخشی از رسوبات سد لتیان در نیمه دوم خرداد ماه سال جاری در دستور کار امور بهره برداری و نگهداری سد و نیروگاه لتیان و کلان است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید