Performancing Metrics

مالیات خانه‌های خالی معطل سازمان ثبت اسناد | اتاق خبر
کد خبر: 442419
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399 - 20:32
سامانه املاک و اسکان که پیش نیاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی است با گذشت‌ حدود دو ماه از رونمایی آن بنا به گفته یک نماینده مجلس معطل ارائه اطلاعات ملکی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سامانه املاک و اسکان در روز ۲۹ بهمن ماه توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد. پس از آن مسئولان این وزارتخانه عنوان کردند که این سامانه برای اجرای اهداف خود از جمله دریافت مالیات از خانه های خالی نیازمند اتصال به دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری ها، سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد است.

در این خصوص اواخر سال گذشته جلساتی بین مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مرتبط با سامانه املاک و اسکان برگزار شده بود که با شیوع ویروس کرونا، این جلسات به بعد موکول شد.

به تازگی نیز مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است که برخی کارشناسان، علت عدم راه اندازی سامانه املاک و اسکان را عدم ارائه اطلاعات ملکی از سوی سازمان ثبت اسناد اعلام می‌کنند.

این نماینده مجلس، ساماندهی خانه های خالی و اخذ مالیات از این واحدها را ضروری دانسته و گفته است: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد.

کارشناسان همواره عنوان می‌کنند اگر واحدهای مسکونی خالی از سکنه وارد بازار مسکن شود قیمت های فروش و اجاره تعدیل خواهد شد.

چند روز قبل نیز محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - گفته بود قرار است با فعال شدن سامانه ملی املاک و اسکان، مالیات خانه‌های خالی از همان سال ۱۳۹۶ محاسبه و دریافت شود.

گفته می‌شود بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی مکلف شده با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور، واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ را شناسایی و مالیات متعلق به این واحدها را بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم از مالکان آنها اخذ کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید