Performancing Metrics

محدودیت عرضه اوپک پلاس تشدید می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 442570
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1399 - 11:54
عمان پس از تصمیم اخیر عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس برای افزودن به کاهش تولیدشان، اعلام کرد که سرگرم بررسی کاهش تولید نفت خام به میزان ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز دیگر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد الرومهی، وزیر نفت عمان که در پیمان کاهش تولید نفت اوپک پلاس مشارکت دارد، به رویترز گفت: احتمالا این کاهش از ژوئن اعمال می‌شود.

نیجریه که عضو اوپک است هم اعلام کرده که تولید نفت خود را برای عمل به پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس کاهش داده است.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه گفت: کاهش تولید نیجریه حدود ۴۱۷ هزار بشکه در روز است که معادل حدود ۲۳ درصد از تولید این کشور است و در پایان آوریل این کشور به تعهداتش در خصوص سهمیه تولید عمل کرد. تحت توافق اوپک پلاس، نیجریه باید سقف تولیدش را در ماه‌های مه و ژوئن در ۱.۴۱ میلیون بشکه در روز محدود کند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هفته گذشته اعلام کردند که علاوه بر تعهداتی که برای محدودیت عرضه تحت پیمان اوپک پلاس دارند، به منظور حمایت از روند متعادل شدن بازار نفت مجموعا ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز تولیدشان را کاهش می دهند.

تحت توافق اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز طی ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده می‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود.

کاهش عرضه در خارج از اوپک

با توجه به اجرای کاهش تولید اوپک پلاس از اول ماه مه، آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که عرضه جهانی نفت در ماه مه نسبت به آوریل ۱۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. این آژانس برآورد کرده که تولید غیراوپک از ابتدای امسال تا آوریل بیش از سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و در ژوئن ممکن است به چهار میلیون بشکه در روز برسد.

بر اساس گزارش پلاتس، طبق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت آمریکا تا پایان امسال ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به دلیل ضعف فعالیت در منطقه نفت شیل پرمیان تگزاس، بر مبنای سالانه ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

قیمتهای بالاتر نفت

بخش تحقیقات کالای بارکلیز تحت تاثیر کاهش عرضه و بهبود تقاضا پس از کاهش محدودیتهای قرنطینه کرونا، قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را افزایش داد.

این بانک قیمت مورد پیش بینی برای هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۰ را به میزان پنج تا شش دلار و برای سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۶ دلار افزایش داد.

تحلیلگران این بانک در یادداشتی نوشتند: عوامل بازار، تولیدکنندگان سراسر جهان را به حمایت از عوامل بنیادین واداشته و تقاضا نشانه‌های فزاینده ای از بهبود را نشان می دهد.

قیمت نفت آمریکا ماه گذشته به دلیل مشکلات کمبود فضای نگهداری در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است، به منفی ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود.

بارکلیز اعلام کرد که در کوتاه مدت قیمت‌ها احتمالا به دلیل ابهاماتی که پیرامون سرعت احیای اقتصادی وجود دارد، تحت فشار کاهشی خواهند بود. انتظار می رود میانگین قیمت نفت برنت به ۲۸ دلار در سه ماهه دوم برسد و در سه ماهه چهارم به ۳۹ دلار افزایش پیدا کند. قیمت نفت آمریکا در سه ماهه دوم ۲۱ دلار و در سه ماهه چهارم ۳۶ دلار پیش بینی می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، بارکلیز میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را ۳۷ دلار و برای سال میلادی آینده ۵۳ دلار پیش بینی کرد. همچنین برآورد کرد میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت امسال ۳۳ دلار و سال آینده ۵۰ دلار خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید