Performancing Metrics

محافظت از سهام عدالت برای جلوگیری از سواستفاده | اتاق خبر
کد خبر: 443565
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 11:40
سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با تاکید بر اینکه در همه بازارها امکان سواستفاده وجود دارد، اظهار کرد: سازمان بورس باید از این موضوع درمورد سهام عدالت جلوگیری کند، ولی نباید این انتظار را داشت که به خاطر این مسئه زیرساخت را کنار گذاشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسین فهیمی در برنامه «پایش» که شب گذشته  با موضوع «مدیریت دولت بر سهام عدالت» پخش شد، با اشاره به اینکه سهام عدالت پس از ۱۰ سال انتظار آزاد شده است، گفت: یکی از جنبه های مالکیت این است که سهامدار بتواند سهام خود را بفروشد اما ما در این خصوص دعوتی برای فروش سهام عدالت نداشته‌ایم و به وظیفه خود در راستای ایجاد زیر ساخت بر آن عمل کرده‌ایم. سود سالیانه شرکت‌های سهام عدالت، مثل سال های قبل به همان نحو اتفاق خواهد افتاد، اما کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده اند و در ۳۶ شرکت سهامدار شده‌اند، از این شرکت ها سود می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ترکیب ۳۶ شرکت سهام عدالت شامل صنایع مختلفی است، اظهار کرد: این شرکت‌ها الزاما درآمد سالانه خود را به سود تقسیمی تبدیل نکرده‌اند، فرصتی به مردم داده شد که با ارزش سال ۸۵ ما به التفاوت ارزش سهام عدالت تسویه نشده را پرداخت کنند در غیر این صورت آن مقدار از سهامی که تسویه نشد به دولت بازگشت. در حال حاضر یک جامعه ۴۶ میلیونی سهام عدالت داریم، مفهوم آزاد سازی سهام عدالت، فروش آن نیست و مردم می توانند داراییشان را مدیریت کنند، این سهام تا قبل از این تحت مدیریت دولت بود و حالا خود سهامدار می‌تواند آن را مدیریت کند.

سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با تاکید براینکه زیرساخت لازم برای افرادی که قصد دارند  سهام عدالتشان را نقد کنند، فراهم شده است، عنوان کرد:این به منزله تشویق برای فروش سهام نیست، در روز دهم خرداد که سهام عدالت آزاد شد بیش از ۱۳ میلیون سهامدار جدید به بازار بورس ایران وارد شدند.

فهیمی با بیان اینکه رفتار مالی مردم با آزاد سازی سهام عدالت تغییر می یابد، گفت: فروش سهام عدالت در شعب بانک ها یک امر غیرعادی برای یک زمان خاص و ویژه کسانی است که به شبکه کارگزاری بازار سرمایه دسترسی ندارند، بنابراین این کار برای یک دوره مشخص است. در همه بازارها امکان سواستفاده وجود دارد ولی سازمان بورس باید از آن جلوگیری کند، ولی نباید این انتظار را  داشت که به خاطر این مسئه زیرساخت را کنار گذاشت، ما تلاش می کنیم از دارایی های سهام عدالت به خوبی محافظت کنیم تا سواستفاده نشود.

سردرگمی مردم درمورد سهام عدالت

همچنین احسان همتی - کارشناس بازار سرمایه - با اشاره به اینکه آزاد سازی سهام عدالت ۱۵ سال به طول انجامیده است، گفت: ارزش شرکت های بورسی سهام عدالت در ۱۵ سال اخیر، بیش از ۲۰ برابر شده، اما شرکت های غیر بورسی سهام عدالت هنوز ارزش گذاری نشده اند. در مسئله سهام عدالت ابهاماتی وجود دارد از جمله اینکه در ابتدا  شامل ۶۰ شرکت دولتی  می شد اما اتفاقی که رخ داده این است که ۱۱ شرکت از سبد سهام عدالت حذف شده و دلیل آن مشخص نیست. از سوی دیگر در سال ۱۳۹۵ سهام عدالت ارزش گذاری شد و برخی شرکت ها حذف و درصد سهام برخی شرکت ها نیز کاهش پیدا کرد، اما معیار حذف و کاهش درصد سهام این شرکت ها مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه در ۳ ماهه اخیر سبد سهام عدالت رشد خوبی داشته است، گفت: درصد زیادی از مردم روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده اند، در طی یک ماه اخیر تصمیمات زیادی در خصوص سهام عدالت گرفته شده که بعضا عجیب است و همین تصمیمات باعث سردرگمی مردم شده است.

تحریم ها اثری بر بازار سرمایه ندارد

ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه نیز  با بیان اینکه سهام عدالت سبدی سرمایه گذاری است که از صنایع مختلفی  تشکیل شده، گفت: این سبد شامل صنایع بزرگی نظیر فلزات اساسی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و غیره است. تغییرات قیمت سهام عدالت شبیه تغییرات شاخص کل بازار بورس بوده، تحریم ها در ۱۰ سال اخیر باعث افت شرکت های بورسی نشده و ارزش آنها یا ثابت بوده و یا بیشتر شده است، بنابراین تحریم ها اثر چندانی بر روی بورس ندارد. در دو دولت مختلف تحریم ها اوج داشته که آمار نشان می دهد تاثیری بر بازار بورس نداشته است، از طرفی شاخص تورم نیز یکی از عوامل موثر بر بورس بوده، که با بررسی اطلاعات این نتیجه استنباط شد که رشد بازار بورس بیش از تورم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اثر کرونا  روی بورس کوتاه مدت است، گفت:فروش شرکت‌ها در فروردین ماه افت می کند که اثر این پارامتر قبلا در قیمت‌ها دیده شده و کرونا نیز در این زمان رخ داد، بنابراین اثری بر بازار نداشت. در بازارهای موازی افزایش هایی داشته ایم، به عنوان مثال دلار و شاخص بورس همبستگی مستقیمی دارد، بنابراین در ۳ ماه اخیر با افزایش نرخ ارز، شاخص بورس نیز رشد کرده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از سال  ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بازار سرمایه ۲۷۰ درصد رشد داشته، گفت: از خرداد ۱۳۹۳ تا فروردین  ۱۳۹۵ نیز بازار با ۴۰ درصد ریزش مواجه بوده، بنابراین در آن سال ها نیز بازار سرمایه ریزش سنگینی را تجربه نکرده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید