Performancing Metrics

واردکنندگان هیچ نقشی در توزیع نهاده‌های دامی ندارند | اتاق خبر
کد خبر: 446951
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1399 - 20:24
دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اعلام کرد
واردکنندگان نهاده‌های دامی صرفاً مباشر دولت در تأمین نهاده‌های دام و طیور هستند و توزیع این کالاها متاثر مسائل دیگری است که واردکنندگان نقشی در آن ندارند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: واردکنندگان نهاده‌های دامی صرفاً مباشر دولت در تأمین نهاده‌های دام و طیور هستند و هیچ نقشی در توزیع این کالاها ندارند.

عباس حاجی‌زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: بازار نهاده‌های دامی با چالش‌های جدی در بخش توزیع مواجه شده و همین امر در کاهش میزان تولید صنایع دام و طیور و افزایش قیمت اقلام پروتئینی نقش مؤثری داشته است.

وی افزود: تأثیر قیمت نهاده‌های دام و طیور یکی از مؤلفه‌های مؤثر در تعیین قیمت نهایی کالا است اما مسئله اصلی این است که برخی مسئولان و مدیران ارشد کشور با دادن آدرس اشتباه افکار عمومی را به سمت حلقه اول تأمین نهاده‌های دامی هدایت می‌کنند.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرده است که «متأسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می‌کنند با دلال‌بازی واسطه‌گری‌های متعدد باعث شده‌اند قیمت کالا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده است، بالاتر رفته است» و این در حالی است که واردکنندگان به‌عنوان حلقه اول تأمین نهاده‌های دامی هیچ نقشی در توزیع و قیمت عرضه این اقلام ندارند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: واردکنندگان به‌محض تأمین ارز و صدور گواهی ترخیص کالا تمامی محموله را در بنادر و گمرکات به دارندگان حواله که از طرق وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده‌اند، تحویل می‌دهند به همین دلیل مشکلاتی که در توزیع، خریدوفروش حواله و عرضه این اقلام و قیمت‌هایی که در بازار آزاد برای نهاده‌های دامی تعیین می‌شود، ندارند.

وی خاطرنشان کرد: واردکنندگان فقط به‌عنوان مباشرین دولت در تأمین کالاهای اساسی عمل می‌کنند و با توجه به اینکه کلیه محموله‌های وارداتی در بنادر و گمرکات تحویل سیستم و عوامل دخیل در بخش توزیع داده می‌شود بنابراین نمی‌توان معضلات ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی را به واردکنندگان نسبت داد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تأکید کرد: کارشناسان و فعالان بازار بر این باور هستند که ناکارآمدی سامانه بازارگاه، دخل و تصرف عوامل انسانی در بخش توزیع، بی‌توجهی به‌ضرورت اصلاح فوری ایرادات سامانه علیرغم هشدار کارشناسان و فعالان بازار و عدم تحقق وعده‌هایی که مسئولان به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح ایرادات سامانه بازارگاه داده‌اند موجب شده تا چنین وضعیتی در بازار نهاده‌های دامی ایجاد شود.

حاجی‌زاده گفت: با توجه به نقش مؤثر نهاده‌های دامی در قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی لازم است تا به‌جای آدرس غلط دادن در معرفی عوامل واقعی برهم خوردن نظم بازار نهاده‌های دامی تلاش شود تا چالش‌هایی که در مسیر تأمین‌کنندگان تا مصرف‌کنندگان نهاده‌های دامی وجود دارد، برطرف شود.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید