Performancing Metrics

تدبیر وزارت نیرو برای عبور از بحران خاموشی | اتاق خبر
کد خبر: 448442
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1400 - 13:07
به‌گفته سخنگوی برق، واردات برق از ترکمنستان به میزان ۱۴۰ مگاوات می‌تواند بخشی از نیاز منطقه خراسان را حل کند.

 

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران، مدتی است که شهرهای ایران در ساعاتی از روز خاموش هستند و مصرف برق در هفته دوم خرداد به خط قرمز رسیده است؛ مصرف 58 هزار مگاوات برق در فصل بهار. وزیر نیرو دلیل خاموشی را مصرف بالای برق به دلیل شروع زودهنگام گرما، استخراج رمزارزها، خشکسالی و سرمایه‌گذاری پایین در این صنعت می‌دانند. در این روزها «ثبت رکورد تا‌زه در مصرف برق»، «آغاز واردات برق از ترکمنستان»، «شناسایی ۲۲۶ مرکز استخراج رمزارز در طول یک هفته گذشته»، «نامه نگاری قضایی برای برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها»، «تعیین ضوابط جدید کاری برای ادارات و صنایع»، «موافقت نامه دو وزارتخانه صنعت و نیرو برای تا‌مین برق صنایع» جدیدترین خبرهای این روزهای صنعت برق است.

مسوولان وزارت نیرو از یک طرف گرمای زودرس و استفاده از وسایل سرمایشی زودتر از معمول، کاهش بارندگی و روشن شدن زودهنگام موتورهای مکنده آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان، افزایش اشتیاق عموم به استخراج رمزارزها و گسترش مراکز غیرمجاز را عاملی در رکورد مصرف و بروز خاموشی‌ها می‌دانند.

روز گذشته سخنگوی صنعت برق در این زمینه از آغاز واردات ۱۴۰مگاواتی برق از ترکمنستان خبر داده و گفت: این میزان می‌تواند بخشی از نیاز منطقه خراسان را تا‌مین کند. مصطفی رجبی مشهدی در نشستی مجازی در جمع خبرنگاران گفت که با اتصال خط انتقال برق ترکمنستان به سرخس، امکان واردات به میزان ۱۴۰ مگاوات از این کشور به ایران فراهم شد.

او با بیان اینکه صنعت برق همه توان و ظرفیت خود را برای تا‌مین برق مورد نیاز داخل به کار گرفته، اظهار کرد: در کنار به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای واردات و افزایش تولید برق، مشترکان خانگی از نقشی بسیار تا‌ثیرگذار برخوردار هستند.

رجبی مشهدی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای همکاری صنایع و کشاورزان در مشارکت با طرح‌های تشویق محور صنعت برق، گفت: مشترکان خانگی می‌توانند تنها با به‌کار بستن سه راهکار ساده از بروز خاموشی احتمالی جلوگیری کنند.

او ادامه داد: قرار دادن کولرهای آبی روی دور کند، تنظیم کولرهای گازی روی ۲۵درجه و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات گرم روز بین ساعت ۱۲ تا‌ ۱۸ از مهم‌ترین راهکارها برای پایدار ماندن شبکه برق کشور است.

رجبی مشهدی همچنین از شناسایی ۲۲۶ مرکز غیرمجاز تولید رمزارز در طول یک هفته اخیر خبر داد و گفت: این تعداد مرکز با تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران صنعت برق در شرکت‌های توزیع و همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی شدند. سخنگوی صنعت برق افزود: برق مصرفی این تعداد مرکز شناسایی شده معادل برق مورد نیاز ۶۰هزار واحد مسکونی است. وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، با قطع برق این ۲۲۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز، ۶۰هزار واحد مسکونی از بی‌برقی نجات پیدا کردند.

سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به ابلاغ وزیر نیرو مبنی بر اعمال ضریب آمادگی 2.5 برابری، از امکان تولید برق به میزان ۷۱۳ مگاوات معادل ۶ تا‌ ۷ واحد توربین گازی توسط واحدهای نیروگاهی موجود خبر داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رجبی مشهدی تصریح کرد: به‌کارگیری سیستم‎های خنک‌کننده هوای ورودی، فاگ و مدیا نیروگاه‌های حرارتی، منجر به افزایش ۷۱۳ مگاواتی تولید برق شد. با اعمال ضریب آمادگی ۵/ ۲ برابری، جذابیت به‌کارگیری سیستم ارتقای توان خنک‌کننده هوای ورودی، فاگ یا مدیا، برای نیروگاه‌ها افزایش یافت.

البته رجبی مشهدی قبلا، برنامه‌های مدیریت مصرف را نیز اعلام کرده بود: ادارات موظف به تنظیم دمای محیط کاری به میزان حداقل (۲۵) درجه سانتی‌گراد در زمان کار و خاموش کردن سامانه سرمایشی و روشنایی غیرضروری در خارج از ساعت کاری بوده و در صورت عدم رعایت، شرکت توزیع نیروی برق مجاز به قطع برق آنها است.

از طرفی وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و اطلاعات و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی، جمع آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز اقدام کند.

به‌گفته سخنگوی صنعت برق درباره صنایع، این صنایع موظند از ۱۵ خرداد تا‌ پایان مرداد ماه با اتخاذ تدابیر لازم از جمله تغییر ساعات کار یا طرح تعطیلات و تعمیرات نسبت به کاهش مصرف حداقل ۳هزار مگاوات شبکه سراسری از ساعت ۱۲ اقدام کنند.

رجبی مشهدی گفته است: صنایعی که مصارف خود را به ساعت ۲۱ تا‌ ۶ صبح بدون رعایت سقف مجاز موکول کنند، مشمول مشوق‌های برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو خواهند بود. تمامی صنایع از جمله پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و شهرک‌های صنعتی و ادارات دارای نیروگاه، مولدهای کوچک مقیاس یا اضطراری موظفند در ماه‌های گرم سال و تا‌ پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری از توان نیروگاه‌ها یا مولدهای خود اقدام کنند.

بارها از سال قبل عنوان شده که استخراج رمزارز، عامل اصلی خاموشی است که باید با آنها برخورد قاطع شود. رضا خشنودی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه نیز با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، با اشاره به وضعیت بحرانی ناشی از کاهش تولید برق، خواستار برخورد قاطع آنان با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز و همکاری با وزارت نیرو شده است.

در روزهای اوج گرما، تحمل خاموشی برای شهروندان دشوار است و خیلی از صاحبان صنایع از ضرر صنعت در ساعت‌های خاموشی می‌گویند. اینها منتظر هستند تا ببینند چقدر این تدابیر اعلام شده، می‌تواند مشکلات آنها را چاره کند.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید