Performancing Metrics

بیکاری پنهان در واحدهای کوچک و متوسط با تزریق سرمایه در گردش برطرف شود | اتاق خبر
کد خبر: 449262
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1400 - 20:34
محسن احتشام در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی
رئیس اتاق بیرجند با اشاره به وجود بیکاری پنهان در واحدهای کوچک و متوسط استان خراسان جنوبی، تزریق سرمایه در گردش را برای رفع این معضل و بهبود بهره‌وری این واحدها ضروری دانست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال 1400 با محوریت ارائه راهکارهای لازم در مورد رفع مشکلات معدن کاران ناشی از اجرای آخرین بخشنامه تعیین قیمت پایه مواد معدنی، ارائه راهکار برای رفع مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل مواد معدنی استان خراسان جنوبی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه بر توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط و تزریق سرمایه در گردش به این واحدها تأکید کرد.

 محسن احتشام اظهار کرد: بیکاری پنهان در واحدهای کوچک و متوسط استان را شاهد هستیم که می‌طلبد با تزریق سرمایه در گردش نقش مضاعفی در رفع این مشکل و افزایش بهره‌وری این واحدها ایفا شود.

او از تشکیل ستاد توسعه خاوران به‌عنوان یک الگوی خوب منطقه‌ای یاد کرد و گفت: اقداماتی خوبی در این ستاد صورت گرفته که اعتقاد راسخ داریم این مهم تحولی خوب در واحدها و بنگاه‌های استان رقم خواهد زد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: عملکرد ستاد توسعه خاوران به‌عنوان الگوی خوب باید بیشتر اطلاع‌رسانی شود تا انگیزه برای سرمایه‌گذاران بیشتر شود.

پیگیری بازگشایی جاده نهبندان به شهداد

علیرضا باقری، رئیس خانه معدن استان گفت: فعالان بخش معدن استان خواستار پیگیری برای بهسازی و بازگشایی جاده نهبندان - شهداد هستند.

او افزود: مسدود بودن این مسیر بر اثر سیل از ۲ سال قبل مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. باقری گفت: در حال حاضر با کمبود سیستم حمل‌ونقل مواد معدنی در استان مواجهیم که با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به شرکت‌های حمل‌ونقل استان می‌توان ناوگان حمل‌ونقل تقویت نمود.

رئیس خانه معدن بیرجند گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات معدنی به‌ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل‌ونقل، قیمت تمام‌شده بالایی دارند.

او افزود: قیمت پایه مواد معدنی سال قبل بر اساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین و منجر به این شد که در حقوق معدنی معدن کاران با مشکلاتی مواجه شویم.

باقری بیان کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحدهای فراوری معدنی)، نبود صنایع فراوری معدنی داخل استان و نبود برق در جاده‌های معدنی که باعث شده معدن کاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند سبب بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات معدنی به‌عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان شده است.

او گفت: در کارگروه کارشناسی در این خصوص پیشنهاد شد با همکاری سازمان صمت به سمتی برویم که برای استان‌های کمتر توسعه‌یافته مانند خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان که واحدهای فراوری معدنی ندارند به میزان ۷۰ درصد تخفیف قائل شوند.

رئیس خانه معدن استان یادآور شد: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد لذا متأسفانه سازمان صمت ابزاری در دست ندارد تا قیمت میانگین و عادلانه‌ای برای پایه مواد معدنی اعلام و آن را در استان اجرا کند.

ظرفیت منابع استان دو برابر شده است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از سال ۹۳ تاکنون ظرفیت معادن استان ۲ برابر شده است که اگر این ظرفیت به ما اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل‌ونقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

اسداله جلال‌زاده افزود: در خصوص تأمین سیستم حمل‌ونقل مواد معدنی، برخی شهرستان‌ها با رانندگان وارد معامله شده‌اند همچنین در شهرستان طبس معدن کاران با شرکت خصوصی وارد عقد قرارداد شده‌اند.

او بیان کرد: مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون به کشور داده شد که تاکنون هزار و ۲۰۰ دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است که از این تعداد مجوز ۵۰ دستگاه کامیون برای استان اخذ شده و تاکنون ۹ دستگاه ترخیص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در خصوص مشکل جاده نهبندان - شهداد هم موضوع باید از طریق استان کرمان پیگیری و اجرا شود.

او گفت: تاکنون پیگیری و مکاتبات متعددی در استان خراسان جنوبی با وزارت متبوع انجام شده است و بهسازی این مسیر نیاز به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

بخش خصوصی خراسان جنوبی در اولویت سرمایه‌گذاری است

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: فعالان بخش خصوصی استان ابتدا در اولویت قرار دارند سپس از سرمایه‌گذاران داخل کشور و علاقه‌مندان خارج از کشور دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

او افزود: عقیده، انگیزه و تفکر ما بر فعال کردن هرچه بیشتر بخش خصوصی است و در این زمینه از افرادی که در بخش خصوصی اهلیت و صلاحیت لازم را دارند دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

ملانوری بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است از طرفی تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به‌ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

استاندار خراسان جنوبی تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را از دیگر اولویت‌های استان برشمرد و گفت: حیف است استان گران‌قیمتی مانند خراسان جنوبی را ارزان بفروشیم و خام‌فروشی و قیمت ارزان مواد معدنی جفا در حق مردم استان است.

او بیان کرد: آنچه به‌عنوان ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد باید به بالاترین قیمت و ارزش‌افزوده برسد که برای تحقق این مهم حوزه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پای‌کار هستند و استان این ظرفیت را دارد.

تشکیل اتحادیه کارخانه‌داران شیر

همچنین در این جلسه به گزارش اجرای مصوبات جلسه گذشته شورا که با موضوع بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی مرتبط با صنایع لبنی استان بود پرداخته شد.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات کارخانه‌های فراوری شیر و لبنیات خراسان جنوبی در دست پیگیری است و به‌زودی اتحادیه کارخانه‌داران شیر به این منظور تشکیل می‌شود. وی افزود: ماه گذشته جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان واحدهای لبنی استان برگزار شد.

عابدی گفت: این سرمایه‌گذاران نسبت به تشکیل اتحادیه کارخانه‌داران شیر استان متعهد شوند که اگر بتوانیم با تجمیع امکانات کارخانه‌داران شیر در زمینه فراوری و موضوعات دیگر اقدام کنیم، بسیار مؤثر خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به منظور فراوری محصولات لبنی پرداخت خواهد شد تا محصولات تولیدی قابلیتی برای فروش در استان داشته باشد و بتواند با سایر کارخانجات برابری کند.

عابدی تصریح کرد: توان تولید روزانه ۵۰۰ تن شیر را در استان داریم اما برخی خطوط فراوری شیر از جمله استرلیزه را نداریم که شرکت بیدمشک سربیشه متقاضی ۲ میلیارد تومان تسهیلات بود و با پرداخت این مبلغ از محل تسهیلات صنایع تکمیلی تبدیلی توسط بانک کشاورزی موافقت شد.

او عنوان کرد: آنچه قرار است به‌عنوان تسهیلات در اختیار واحدهای فراوری شیر استان پرداخت شود باید اهلیت سرمایه‌گذار توسط اتاق بازرگانی سنجیده شود.

کمبود نقدینگی مشکل واحدهای تعطیل‌شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: یکی از مشکلات کشور در حال حاضر کمبود نقدینگی است لذا پیشنهاد می‌دهیم برای رفع دغدغه تولیدکنندگان و کارخانه‌های شیر باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده و کمیته‌های برنامه‌ریزی را مجاب کنیم پنج درصد از اعتبارات تملک را در اختیار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار دهیم.

غلامرضا قوسی افزود: اختصاص پنج درصد از این اعتبار به‌علاوه سرمایه صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی منجر به سرمایه در گردش یا نقدینگی خواهد شد و از این طریق بسیاری از واحدهای فراوری شیر و لبنیات استان که تعطیل هستند به چرخه تولید بازخواهند گشت.

او با بیان اینکه مشکل عمده واحدهای تعطیل شده شیر و لبنیات کمبود نقدینگی است اظهار کرد: برای فعال‌سازی این کارخانه‌ها در استان پیگیری لازم در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: ۴۹ درصد سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرمایه بخش دولتی و ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری تشکل‌های بخش کشاورزی است.

او گفت: مشکل عمده تولیدکنندگان کارخانه‌های شیر و لبنیات نقدینگی است که درخواست داریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی این مشکل حل شود.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید