Performancing Metrics

برنج با آزاد سازی واردت ۸ هزار تومان ارزان میشود | اتاق خبر
کد خبر: 449835
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1400 - 19:31
رئیس انجمن وارد کنندگان برنج گفت: واردات آزاد شود با ایجاد جو روانی مناسب حتی قیمت برنج ایرانی را نیز ۷ تا ۸ هزار تومان کاهش می دهد.

به گزارش اتاق خبر، عباس توکلی رییس انجمن وارد کنندگان برنج ایران در گفتگو با تسنیم با انتقاد از نحوه تنظیم بازار برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی و ناکار آمد خواندن آن اظهار کرد: ورود شرکت بازرگانی دولتی در بازار و تزریق برنج خارجی از محل ذخایر استراتژیک است اما باید توجه داشت که برای تنظیم بازار باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

وی افزود: از طرفی دولت در زمان برداشت محصول برنج داخلی واروات را به مدت چهار ماه برای حمایت از تولید داخلی ممنوع میکند اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در این ایام برنج خارجی به بازار تزریق می کند.

رییس انجمن وارد کنندگان برنج، راه حل کنترل قیمت ها در بازار برنج را رفع ممنوعیت فصلی واردات دانست و ادامه داد: با توجه به کاهش حجم واردات برنج در ماه های گذشته لازم است که ممنوعیت فصلی واردات برداشته شود تا علاوه بر تامین بهنگام این محصول، شوک مثبتی به بازار داده شود.

وی تصریح کرد: ذخایر  برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران تنها میتواند پاسخگوی نیاز چند هفته کشور باشد و لازم است محدودیت فعلی برداشته شود زیرا بازار تحمل چهار ماه ممنوعیت از مهر ماه را ندارد و منجر به ادامه افزایش قیمت این محصول برای مصرف کننده میشود.

توکلی اظهار داشت: جو مثبت روانی واردات باعث کاهش قیمت برنج ایرانی نیز میشود و 

حداقل در وحله اول جلوی افزایش قیمت را میگیرد.

 

 * فروش برنج های وارداتی با ارز 4200 تومانی با قیمت آزاد توسط شرکت بازرگانی دولتی 

وی اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج های هندی که با ارز 4200 تومان وارد کرده باید حداثر 7 هزار تومان بفروشد اما به قیمت  17500 تومان در بازار عرضه میکند.

وی گفت: هزینه تمام شده واردات برنج توسط بخش خصوصی برای  هرکیلوگرم برنج پاکستانی 22 هزار تومان است و درمبادی ورودی 24 هزار تومان است؛ شرکت بازرگانی دولتی ایران با تزریق برنج های خارجی با این قیمت گپ زیادی میان قیمت تمام شده بخش خصوص و دولتی ایجاد کرده است.

 

* تفاوت قیمت برنج  ایرانی به 20 هزار تومان رسید 

رئیس انجمن وارد کنندگان گفت: قیمت برنج  ایرانی با خارجی نیز به 20 هزار تومان رسیده و این محصول در حال خارج شدن از سبد خرید مردم است اما در صورتی که  واردات آزاد شود حتی قیمت برنج ایرانی نیز 7 تا 8 هزار تومان کاهش می یابد.

توکلی گفت: توزیع مقطعی برنج توسط شرکت  بازرگانی دولتی تنها اثر کوتاه مدت دارد و بعد از مدتی دوباره شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود و نباید صورت مساله کسری برنج پاک شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی متصور است که برنج ایرانی با هر قیمت به فروش برسد مشکلی ایجاد نمی کند و به نفع تولید کننده داخلی است اما باید توجه داشت که اگر تنها برنج خارجی در دسترس مردم باشد ذائقه آنها نیز عوض و برنج ایرانی به تدریج پس زده میشود.

توکلی ادامه داد: در صورتی که شرکت بازرگانی دولتی در بازار دخالت نکند، بازار خودش به تعادل میرسد و بخش خصوصی نیاز بازار را تامین میکنید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید