Performancing Metrics

جزییات ترخیص کامیون‌های وارداتی اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 450439
تاریخ انتشار: 4 آبان 1400 - 10:04
تا کنون ۶۵۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده‌اند که بر اساس آمار حدود ۱۲۰۰دستگاه تاکنون ترخیص شده و بقیه نیز با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال ترخیص هستند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، صدراله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان درباره جزییات و چگونگی ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم اروپایی اظهار کرد: در این میان یک گروه کامیون‌هایی هستند، مشکل ترخیص ندارند  و برخی از آن‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که در وهله نخست باید این موانع برداشته شود تا ترخیص شوند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده تا کنون بیش از ۶۵۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم ثبت سفارش شده‌اند و در حال حاضر سرعت ترخیص آن‌ها افزایش یافته است. از این تعداد بر اساس اعلام گمرک ۳۵۰۰ دستگاه تا ۲۲ شهریور ماه ترخیص نشده بودند اما در یک ماهه اخیر حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون ترخیص شدند و بقیه هم در حال ترخیص است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان تاکید کرد: مسئله اساسی در ترخیص کامیون‌های وارداتی این است که وارد کننده باید منشاء ارزی خود را اثبات کند که خارجی است و در این زمینه مستنداتی در اختیار بانک‌ها قرار دارد که باید توسط واردکنندگان تکمیل شود. در واقع اگر واردکننده‌ای موفق به دریافت کد ساتا شد دیگر موانع برای ترخیص کامیون برداشته شده است.

بمانا با بیان اینکه با ورود دستگاه قضایی و هشدارهای داده شده همه واردکنندگان کامیون‌های وارداتی را اظهار کردند، گفت: در گذشته بسیاری از کالاهای وارداتی مانند کامیون اظهار نمی‌شد اما با هشدارهای داده شده مبنی بر اینکه اگر ظرف مدت یک ماه ثبت سفارش و اظهار صورت نگیرد آن کالا متروکه اعلام خواهد شد، این روند برعکس شده و همه با سرعت به دنبال انجام مقدمات برای ترخیص کامیون وارداتی خود هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارهای دریافت شده طی شش ماه گذشته حدود ۱۲۰۰ دستگاه کامیون ترخیص شده است  و ۲۱۰۰ دستگاه کامیون نیز در نوبت ترخیص قرار دارد اما آمار مشخص و به روزی از تعداد دقیق کامیون‌های ترخیص شده نداریم. البته طبق آمار گمرک حدود ۳۶۰۰ دستگاه کامیون هم در بازرگان است که هنوز در چرخه ترخیص قرار نگرفته‌اند.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان با بیان اینکه انحصاری در واردات کامیون نداریم و همه می‌توانند بر اساس شرایط اعلام شده نسبت به واردات اقدام کنند، اعلام کرد: در  حال حاضر حدود ۱۵۴ وارد کننده کامیون داریم که این کار را انجام می‌دهند و در زمینه قیمت هم تکلیفی برای تعیین نرخ به ما اعلام نشده و از سوی دیگر کامیون‌های دست دوم اروپایی بر اساس پارامترهای بسیاری مانند کارکرد، شکل ظاهری، مشخصات فنی و... قیمت‌های متفاوتی دارند.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید